De grens tussen reisjournalisten en reisbloggers vervaagt steeds meer. De bloggers zijn duidelijk in opkomst. Zij richten zich vaak op een kleinere nichemarkt en weten die groep persoonlijk aan te spreken. Dat doen zij bijvoorbeeld door naar aanleiding van een artikel met hun ‘volgers’ in gesprek te gaan. Er liggen ook kansen voor Nederlandse recreatiebedrijven, die zich tot nu toe vooral op de traditionele media richten.
Waar vind je een passende blogger?
Het arsenaal aan Bloggers groeit snel en varieert sterk in focus, bereik en kwaliteit. Ook de Vlogger (videoblogger) is in opkomst. Gelukkig zijn er ook weer websites die weer wat orde scheppen in het veelzijdige aanbod en waar een overzicht van bloggers te vinden is.
www.bestebloggers.nl/blog-categorieen Dit is een handige website die niet alleen een overzicht biedt van reisblogs, maar bijvoorbeeld ook van blogs over zeer uiteenlopende onderwerpen, w.o. mama-blogs, lifestyle-blogs of foodblogs. Per blogonderwerp is er een top 100 van bloggers aangemaakt, die ook een kwaliteits- impact-indicatie biedt.
Op website www.wearetravellers.nl is een onderbouwd artikel verschenen over hun 20 leukste reisblogs.
Het handige aan de online blogs is dat je ook relatief eenvoudig aandacht uit het buitenland kunt krijgen. Een mooi overzicht van reisblogs staat op www.bloglovin.com . Het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC) en diverse regionale toerismebureaus organiseren met enige regelmaat persreizen waar ook steeds vaker (invloedrijke) bloggers aan meedoen. Voor Vlaanderen werkt Toerisme Vlaanderen op dezelfde wijze.
Er zijn ook diverse bureaus die bemiddelen in vraag en aanbod voor bloggers. Voorbeelden daarvan zijn: travelbloggers.nl; “Wij proberen tussen bedrijven en bloggers te bemiddelen om de beste selectie en samenwerking op te zetten. We kunnen op basis van 30 verschillende niches selecteren of op het bereik. Veel van de bloggers kennen we persoonlijk.”, www.verkeersbureaus.info of bloggersnetwork.nl
Met een beetje googlen op de juiste zoekwoorden komen ook al snel de bloggers bovendrijven die relevant zijn voor jouw aanbod.
Er is een relatief groot aantal blogs die betrekking heeft op (verre) reizen. De groep die ook bestemming Nederland of recreatieve activiteiten als ‘fietsen en wandelen’ of ‘cultuur’ aan bod laat komen, is wat schaarser. Toch mogen we in de recreatiesector niet klagen, want activiteiten in de vrije tijd zijn bij uitstek geschikt om enthousiast over te bloggen. Een heel specifieke groep vormen de fanblogs. Sterk ontwikkeld zijn bijvoorbeeld de blogs die attractieparken in de gaten houden.
Enkele voorbeelden van uitstekende reisblogs: www.gezinopreis.nl , www.weekendjewegmetkids.nl, www.belevingswerken.nl/blogs (Vlogs)
Hoe beoordeel je een blog?
Dat kun je zowel kwantitatief bekijken (aantal volgers in de doelgroep) als kwalitatief (wil ik hier mee geassocieerd worden?)
Het bereik kun je opvragen bij de blogger. Als zij Google Analytics gebruiken, dan hebben zij o.a. inzicht in het aantal bezoekers, aantal pagina’s per bezoek en gemiddelde leestijd per pagina. Een slimme blogger zet het bereik en doelgroep in het colofon, zodat er sneller een match kan worden gemaakt met toeristische organisaties.
Een onafhankelijke schatting van het aantal bezoeken kun je bekijken op www.alexa.com. Daar wordt de ranking van websites weergegeven. Om daar een beoordeling van te kunnen maken, is het wel nodig om dit te vergelijken met websites waarvan je het bezoek ‘ongeveer’ kunt inschatten. Alvast ter indicatie: Pretwerk.nl had in de maand juni 2015 zo’n 22.000 unieke bezoeksessies en stond op de Alexa Ranking op plek 740.378 (op 27-07-2015)
Het aantal volgers via socialmedia geeft ook een goede indicatie van de impact van de blog. Bekijk bijvoorbeeld het aantal ‘likes’ op Facebook, en volgers op Twitter en Instagram.
Bij de kwalitatieve beoordeling kun je o.a. letten op:
- – De onderwerpen die in de blogs worden besproken. Sluit dat goed aan bij de interesses van jou doelgroep? Dan is de kans groot dat je een goede match hebt.
- – De uitstraling van de blog; past de uitstraling bij die van jouw bedrijf? Het bedrijf wordt uiteindelijk met de omgeving van een blog geassocieerd.
- – De kwaliteit van foto’s, filmpjes en teksten. Die bepalen voor een belangrijk deel hoe je bedrijf in beeld komt.
Wat vindt een blogger belangrijk?
Een belangrijk verschil tussen een reisjournalist en een reisblogger is de afstand die een journalist neemt tot het onderwerp. Die wil een zekere mate van onafhankelijkheid behouden (de journalistieke randvoorwaarden worden strenger bewaakt). De blogger zal veel sneller een persoonlijke mening willen delen over de belevenis.
Verdiep je, voordat je een blogger gaat benaderen, in de thematiek van de website. De blogger ziet jouw bedrijf/aanbod als een verhaal. En dat verhaal moet interessant en spannend zijn voor de lezers.
Onafhankelijkheid is ook een belangrijk thema. Een blogger is geen reclamebureau. Zij willen graag zelf bepalen waarover zij schrijven en ook kritiekpuntjes moeten aan bod kunnen komen.
Een lucratief verdienmodel bouwen rondom een blog blijkt in de praktijk lastig. Zeker als de groep volgers nog bescheiden is. Gratis entree en tegemoetkoming in diverse kosten is dan ook welkom. Alhoewel er ‘onder bloggers en journalisten’ wel discussies worden gevoerd over de onafhankelijkheid bij zo’n betaald reisje.
Een bijzonder aardig inkijkje in de wereld van de bloggers (+ een indicatie van tarieven) is omschreven in Het Grote Dertigplus Bloggers Onderzoek
Door: Walter Jonker, Levend Land communicatie
2 reacties
Interessant artikel met verschillende invalshoeken. Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is dat blogger en de bestemming echt bij elkaar passen. Als blogger kan je dan uit oprecht enthousiasme een verhaal brengen.
Heel interessant artikel en wat leuk dat je het dertigplus bloggers onderzoek noemt! Wat ik zelf als (niet-reis-)blogger altijd heel fijn vind, is als de organisatie waar het verzoek van vandaan komt heel mooi beeldmateriaal op zijn website heeft staan. Ik voel dan sneller een klik (en kan dan ook af en toe beeldmateriaal gebruiken in de uiteindelijke blog).