De invloedrijke consument wordt steeds belangrijker. En de groep invloedrijke consumenten wordt per dag groter en groter. Dat vraagt om nieuwe strategieën, maar dan is het wel handig om te weten wat het profiel van die invloedrijke consument is!
Geloofwaardigheid
Wat is de informatiebehoefte van deze invloedrijke consument? Op welke kanalen is hij/zij vertegenwoordigd? Word of Mouth wordt door steeds meer consumenten als betrouwbaarder wordt ervaren dan reclame. Daarmee is de geloofwaardigheid van deze groep beïnvloeders toegenomen. Met deze ‘Word of Mouth’ kun je als bedrijf steeds meer potentiële consumenten bereiken en bovendien op een geloofwaardigere manier. Het is dan ook van groot belang dat je weet wie voor jou op de social media kanalen de invloedrijkste gasten (consumenten) zijn. Je hoeft maar naar je statistieken te kijken en je ziet het zo! Dat zijn de gasten die regelmatig de interactie met je opzoeken, en dat ook nog eens naar hun eigen ‘achterban’ doorspelen! Dus interactie alleen is niet voldoende!
…en nu in de praktijk
Vervolgens is het zaak om te kijken op welke informatie ze het meest reageren. Kennelijk vinden ze daar vooral wat van. Natuurlijk is het simpel, je moet het alleen ‘even’ doen.
Ik heb dat ook gedaan, en via verschillende kanalen. Het valt me op dat de meest invloedrijke consumenten op mijn twitter-account weer heel andere zijn dan die van mijn Linkedin of van mijn Facebook-account. Zo zie je direct al dat elk kanaal toch zijn eigen achterban en zijn eigen content nodig heeft.
De Facebook beïnvloeder is vooral goed geïnformeerd en sterk betrokken bij onze camping; de twitter beïnvloeder is vooral gevoelig voor originaliteit en authenticiteit en op Linkedin is het opvallend dat er vooral relevante kennis wordt gedeeld.
Tenminste, zo is het in ons geval. Ik ben benieuwd of jou invloedrijkste consument een gelijke interesse heeft op de verschillende kanalen, wees welkom, de polletjes
Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg
www.twitter.com/wcampingheeg