De beste 10 lessen van Het vakantiepark van de toekomst

Tijden veranderen, niet alleen voor de traditionele camping, maar voor de totale markt in recreatie en toerisme. De vraag is of men, de recreatieondernemer, wel op tijd zijn bakens heeft weten te verzetten. Wist u dat er zelfs een politieke discussie gaande is met de vraag of een lekker wijntje uitschenken bij de kapper moet kunnen?

Andreas Andersen
De markt wordt steeds internationaler en het productaanbod en het dienstenaanbod steeds breder.
Consumenten eisen steeds meer luxe en comfort tegen betaalbare tarieven en willen voortdurend ‘connected’ zijn. Het is een constant gevecht waarbij je de consument moet bedienen op verschillende vlakken. Wie niet in staat is voortdurend te investeren of zich niet weet aan te passen, voert een kansloos gevecht. Vandaar dat wij van Pleisureworld de ondernemers en marketeers in recreatie & toerisme willen inspireren met onze Vakdagen. Zo was de afgelopen Vakdag ‘Het Vakantiepark van de toekomst’ weer een groot succes. Met bijna 200 bezoekers, 25 standhouders en 16 sprekers uit binnen- en buitenland was er volop gelegenheid voor kennis vergaren, nieuwe ideeën opdoen en om te netwerken. De Vakdag werd gehouden op Recreatiepark TerSpegelt. Deze camping van weleer heeft zich in haar 50 jarige bestaan tijdig weten aan te passen en geldt voor velen in de branche als ‘het’ voorbeeld.
Recreatiepark TerSpegelt brengt lessen in praktijk:

Het is al bijna twintig jaar terug dat ik de eerste ‘Camping Praktijkdag’ organiseerde bij de Beerze Bulten. Ook was ik waarschijnlijk toen al een van de eerste bloggers die gewag maakte van het feit dat de ‘traditionele’ camping zou verdwijnen, evenals de branche organisatie RECRON. Vele hadden mijn boodschap van toen helaas nooit begrepen. Wat nu duidelijk naar voren komt is dat er heel veel campings zijn die zich onvoldoende hebben weten aan te passen en hierdoor voor grote uitdagingen staan om de opgelopen achterstand in te lopen. Want aanpassen is niet alleen nog mogelijk, maar zelfs noodzakelijk! Hieronder volgen de 10 lessen waarmee u als bedrijf de omzet kunt verhogen en waarmee u uw marktpositie kunt verbeteren.

  1. Dynamic Pricing komt er aan!
    Nooit meer korting geven. Voor wie het nog niet weet is dit een instrument om in de gaten te houden. Op basis van statistische gegevens, benchmarks en variabelen zullen vaste tarieven flexibel worden. Waarom het hele jaar door hetzelfde tarief vermelden in een brochure? Waarom geen hogere tarieven bij mooi weer of bij aankomst op weekdagen? In de hotel sector is men hier al heel ver mee en veranderen soms kamerprijzen elk minuut van de dag. Ook bij de dierentuinen en pretparken ziet men al dat Dynamic Pricing langzaam aan gemeengoed dreigt te worden. Zij die in de toekomst hierop in weten te spelen zullen uiteindelijk hogere marges uit de markt halen. Don van Schaik, CEO van Dormio Resorts te Maastricht, vertelde tijdens de Vakdag hierover en meldde dat ook zij hier al mee experimenteerden in het nieuwe resort.
  2. Medewerkers zijn het goud van de company
    Ondanks dat generatie Z, die volgens Jan Jehee – eigenaar van Parc La Clusure, minder hard willen werken heeft Jan op zijn eigen kampeerbedrijven het wel meer dan uitstekend voor elkaar. Op zijn twee bedrijven zijn teams van wel twintig recreatiemedewerkers actief, ook bestaande uit generatie Z. Bijzonder zijn de grote theatershows die onder eigen regie van de animatiemedewerkers worden geproduceerd. Het verschil is dat je de huidige jongeren meer moet betrekken. “Het gaat om oprechte betrokkenheid”, aldus Michel Huigevoort directeur van Recreatiepark TerSpegelt, dat in 2017 is uitgeroepen tot het leerbedrijf van het jaar! Dat betekent ook tijd inplannen voor structurele trainingen voor de medewerkers op basis van een POP plan. Hoeveel camping bedrijven in Nederland maken hiervoor tijd en budgetten vrij?
  3. Dagrecreatie nieuwe inkomsten bron verblijfsrecreatie
    Zoals in het begin van deze blog al staat aangeven, je moet als camping breder worden wil je mee blijven doen. Bij Recreatiepark TerSpegelt hebben zij dat begrepen. Door de komst van het Overdekte Sterrenstrand kunnen er op verschillende kansen ingespeeld worden. Zo zijn tien kinderfeestjes op een dag al lang geen bijzonderheid meer. Ook voor familiefeesten kan men er terecht. De waterplassen van de camping zijn omgetoverd tot een ware strandbeleving en bewoners uit de regio kunnen een dagkaart of een jaarabonnement kopen.
    Bij de Beerze Bulten heeft men het over een andere boeg gegooid. Daar heeft men afgelopen jaar het oude Konijnenhol omgetoverd tot een heuse Family Entertainment Center. Minimaal 4 activiteiten geclusterd onder een dak. Zo vind men daar de bowling, een indoor speeltuin, Adventure Fun en de lounge.
    Bij de huidige winnaar van de ‘Het Vakantiepark van de Toekomst 2018’ trofee, De Bongerd in Tuitjenhoorn, heeft men jaarlijks meer dan honderdduizend bezoekers in o.a. De Holle Bolle Boom, een gethematiseerde gedeelte bestaand uit 3 delen. Binnen, buiten en plons (een overdekte wateratractie).
    Ook concepten zoals Avontura, Ballorig, Monkey Town indoorspeeltuinen en trampoline parken van WeJump, JumpXl en Jumpsquair zullen de komende jaren te vinden zijn op de traditionele campings en bungalowparken. Bounz heeft men al bijvoorbeeld op camping Het Hof van Saksen.
  4. Eten is het nieuwe geluksmomentje
    U kent het vast nog wel… de snackbar met de familie zak patat, 4 frikandellen of kroketten met een beker mayonaise! Niet te geloven dat dit nog bestaat. Weet u… als je niets anders te bieden hebt zal de huidige consument zijn vertier buiten de camping of bungalowpark zoeken. Hij trekt erop uit om elders te gaan eten. Het is vaak ook dramatisch wat men zoal aantreft op de meeste recreatie bedrijven. Kijk verder dan alleen gewoon wat eten aanbieden. Als je bij de kapper een wijntje mag drinken waarom zou je dan op een camping niet een luxe diner mogen serveren? Een avondje uit eten is gemiddeld zo’n € 25,- p.p.! Bij vier personen bedraagt dat € 100,- en dat is meer dan de dagprijs van de camping of huur van chalet- bungalow. Nemen we gemakshalve een inslag percentage van zo’n 25% en men heeft een bruto resultaat van € 75,-. Dat kan je niet verdienen met een kampeerplek! Heeft u al gehoord van Recreatiepark De Schatberg? Neen… zij hebben zojuist een thema restaurant van de formule ABC geopend met 1050 couverts (plaatsen). De omzet van dit restaurant is 3 keer de omzet van de camping! Over verandering van de markt gesproken!
  5. De consument wilt elke dag kunnen inchecken
    Wij zien een enorme toename in de opkomst van de Short Stay. Ook het gedrag van de consument veranderd, ze willen het hele jaar door er op uit kunnen. De markt moet zich daarop aanpassen. Aangezien de touroperators en vliegtuigmaatschappijen op alle dagen van de week hun aanbod posten is het nog steeds niet te begrijpen dat bedrijven zoals campings en bungalowparken vasthouden aan vaste wisseldagen. Onbegrijpelijk om omzet te verliezen door niet aan te passen aan het gedrag van de consument. De hotel sector dient echt als voorbeeld zoals het moet gaan. Een camperaar staat toch ook zomaar voor de deur?! Zodra de zon schijnt willen zij er op uit, nog even snel via booking.com reserveren of zelfs nog onderweg Googelen naar een geschikte plek waar je terecht kunt. Het biedt nog meer voordelen voor de ondernemer. Geen piekmomenten meer door vast te houden aan de wisseldagen en daardoor meer rust in de organisatie. Ook het werk voor de schoonmakers wordt meer verspreid waardoor men kan sturen op meer vastigheid voor medewerkers. Het laatste en wellicht het belangrijkst argument is dat bewezen is dat gemiddeld genomen er een hogere bezetting is voor wie wel werkt met dag aankomsten.
  6. Maar wel met hotelservice
    Ja hoor, ze zijn er nog talrijk. Recreatieondernemers die hun gasten laten betalen voor het opmaken van de bedden. Heeft u ooit geslapen in een hotel en zelf uw bedden op moeten maken? Doordat de consument gewend is aan de luxe van de Stedentrip of verblijf in een familiehotel vindt hij het de normaalste zaak van de wereld dat de bedden zijn opgemaakt. Gelukkig snappen enkele recreatiebedrijven dit en stappen over het probleem heen. Het enige verweer dat ik te horen heb gekregen tijdens mijn presentaties begin dit jaar aan enkele organisaties van groepsaccommodaties was; “Weet je wel hoeveel werk dat is?!”. Wat ik ze toen meteen geantwoord heb is dat als ze dat echt zo’n probleem vinden ze maar moesten stoppen! Vonden ze niet zo leuk… Heeft u wel eens het gezicht gezien van een Duitse gast die aankomt op ‘De Beste camping van het jaar’ en na vier uur rijden, laat op vrijdag middag na uren file, het chalet opent, de slaapkamer deur opent en een stapel witgoed ziet liggen? Dit is toch niet meer van deze tijd! Uiteraard zijn er nog meer van dergelijke diensten die de komende tijd haar intrede zullen doen, al dan wel of niet betaald. De gast wenst meer comfort en een ontbijtje bij de tent of in de bungalow is al heel vanzelfsprekend, men zou dit standaard moeten kunnen boeken.
  7. Campings en bungalowparken krijgen regiofunctie
    Met de opmars van de F.E.C. (Family Entertainment Centers), Beach & Fun en Thema Restaurants bereiken de traditionele campings en bungalowparken nieuwe doelgroepen. Verandering is constant nodig om klanten te kunnen blijven aantrekken en omzet te doen laten stijgen. Neem alleen al de camping ‘Lente van Drenthe’ die een totaal vernieuwd outdoor Water Jump park opent deze zomer. De consument wil meer vertier en is bereid er voor te betalen. Wij zien dat de omzet van de dagrecreatie die van de verblijfsrecreatie op achterstand zal doen plaatsen! Zie daar een kans om ook bezoekers uit de regio naar de camping of het bungalowpark te verleiden voor een dagje uit, door bijvoorbeeld een feestje of zakelijke bijeenkomst. Campings met een trouwlocatie zijn ook al geen uitzondering meer. Of denk aan het eerder genoemde voorbeeld waarbij TerSpegelt dagkaarten/jaarabonnementen aan mensen uit de regio verkoopt zodat zij de strandbeleving kunnen ervaren.
  8. Doelgroepen verdwijnen
    Het leek gedurende de crisis wel een soort schildercursus voor de recreatiesector. Veel adviesbureaus stelden dat men ‘moest’ kiezen voor een doelgroep met de bekende kleurtjes, groen, blauw, lime en geel. Dat zou de redding betekenen. Nou moet ik, ondanks dat ik mijzelf ook profileer als adviseur, hier wel even een kanttekening bij maken. Ik heb het eigenlijk nooit zo in die kleurtjes ‘geloof’ gehad. Roland Hopzakk, van Mattel Play Sevenum, laat weten dat zijn nieuwe FEC er voor iedereen is. Ook in het nieuwe Dormio Resort Maastricht richt men zich op de zakelijke markt, culturele evenementen, City tripper en Short Stay voor familievakanties. Dat betekent ook dat een verschillend aanbod nodig is als het gaat om het type bungalow, de hotelkamers en appartementen. Er zijn bijvoorbeeld luxe vakantiewoningen, wellnesswoningen, groepsaccommodaties en ‘kidswoningen’ die echt gericht zijn ouders met (jonge) kinderen. Qua vermaak wordt ook niet gericht op 1 doelgroep. Zo vind je op het resort food trucks, een golfbaan, een zwembad en wellness. Dat alles in een typische gezellige ambiance in Limburgse sferen. Er komt zelfs een (bijna) sterren restaurant op dit resort.
    Onder invloed van de ‘Extended family’ veranderd er veel en doelgroepen bestaan niet meer zoals eerst. Wie kiest voor een bepaalde doelgroep krijgt t.z.t. een groot probleem in exploitatie.
  9. De I.P.’s komen er aan
    Bob de Bouwer, Kabouter Plop, Tractor Ted en nog veel meer characters zijn in aantocht. Dit is wat Andreas Andersen, CEO en President van de Liseberg Group en voorzitter van The International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA), ons vertelde tijdens zijn inspirerende presentatie tijdens de Vakdag. Dit bevestigde mijn publicaties van de laatste jaren over de opmars van de I.P.’s (Interlectual Properties), dat nu in een stroomversnelling zit. De bekende figuren als Bollo de Beer, Koos Konijn of Juultje krijgen er concurrentie bij uit een andere hoek. Het kost enorm veel inspanning een eigen brand of character te introduceren en met de komst van een internationale I.P. sluit men aan bij de belevenis wereld van de consument en door branding kan een enorm bereik en exposure gerealiseerd worden. Net zoals men bereid is voor een echte Coca Cola meer te betalen, geldt dat ook voor locaties met I.P.’s.
  10. Meer business met neuromarketing, Cross-Sell en Up-Selling
    Coen Schelfhorst heeft menigeen geïnspireerd op een wijze waarop hij zijn nieuwe Guesthouse Hotel Kaatsheuvel heeft geopend. Niet eerder heb ik een recreatieondernemer een half jaar voor opening van zijn nieuwe hotel de eerste gasten al zien mogen verwelkomen. Zijn boekingsmodule was al klaar voordat de hotelkamers waren ingericht. Weet u dat heden ten dage de meeste kampeerbedrijven pas na het hoogseizoen boekklaar zijn. Te laat want weet u dat 25% van de gasten al tijdens hun vakantie de keuze bepalen voor alweer een volgende vakantie. Nog nooit heb ik na een boeking, en voor aankomst, de keuze gehad om een extra service bij te boeken. Ook hier dacht Coen al aan en maakte gebruik van de oplossing van OKI. Ik kon voordat ik in het hotel arriveerde een bosje bloemen bestellen voor op de kamer, een diner, maar zelfs een ontbijt of een bolderkar voor het bezoek aan de Efteling. En nog veel meer. Kruip in de customer journey! Dat is wat Martin van Kranenburg doet met zijn principes van neuromarketing, dit wordt een opkomend fenomeen. Martin weet onder andere de verleidingseffecten van Cialdini door te vertalen naar de online wereld en kan dit ook doen voor de recreatiebranche. Jammer genoeg loopt de traditionele markt van onze verblijfsrecreatie nog hopeloos achter. Enerzijds door tradities en weinig nieuwkomers in de aanbod zijde en anderzijds in de miskenning van de kracht van online marketing. Martin van Kranenburg heeft samen met Pleisureworld ooit de eerste stappen gezet en honderden receptiemedewerkers de aanzet gegeven tot email marketing en het schrijven voor het web! Hier gaan we dieper op in, door een volgende stap te zetten met de komst van de Vakdag ‘Marketing D-Day’! Deze dag is er voor de marketeer in dag- en verblijfsrecreatie en kan gezien worden als de inspiratiebron om je eigen conversie (online sales) te vergroten. Online marketing krijgt eindelijk de plaats die het verdient binnen de organisatie als het meest belangrijke, na HR, medewerkers blijven het goud van het bedrijf.

Een verslag van de de beste 10 lessen van Het vakantiepark van de toekomst van 12 juni j.l. bij jubilaris Recreatiepark TerSpegelt. Voor 2019 bent u van harte welkom bij de Vakdag op de locatie van Safari Resort Beekse Bergen waarvoor wij nu alweer druk in de weer zijn een uniek programma samen te stellen.


met dank aan
Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Recreatie adviseur

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *