Bloggen, trend in de recreatieve sector

Een opvallende trend in toerisme is de inzet rondom bloggers. Bloggers kunnen zorgen voor een hoge impact in de promotie van een destinatie. Steeds meer organisaties passen bloggen in binnen de marketing van een toeristisch recreatieve bestemming. Hierbij zie je vooral de inzet van professionele travel bloggers. Ook Leisure Experts, organisator van de vernieuwde Meimaand Fietsmaand nam bloggen op binnen de nieuwe formule van de campagne. Maar dan net even anders…

de bloggersRichard de Bruin, directeur van Leisure Experts: “In de afgelopen jaren hebben wij al ervaring opgedaan met professionele bloggers in campagnes. Zoals gewoonlijk worden de bloggers betaald voor de bewezen diensten. Het heeft mij altijd al een bijsmaak gegeven om mensen te betalen om positief over je te gaan schrijven. Blijf dan toch gewoon adverteren. Voor de nieuwe opzet van de Meimaand Fietsmaand hebben wij dan ook getracht om hier op een andere manier mee om te gaan.”

Alle provincies in 1 weekend bezoeken
“Als onderdeel van de Meimaand Fietsmaand hebben wij een blogcampagne opgezet met ‘echte’ mensen, de doorsnee fietser. In totaal selecteerden wij uit honderden kandidaten, geworven via een speciale krantenbijlage, 12 duo’s. Elk duo met een eigen achtergrond in fietsen en een unieke motivatie om voor Meimaand Fietsmaand op pad te gaan en verhalen te delen. Deze 12 duo’s kregen ieder een fietsarrangement in een andere Nederlandse provincie toegewezen. Tijdens één weekend ontdekten alle duo’s Nederland op de fiets.

fotomomentje meimaandSamen met landelijke partners
De Meimaand Fietsmaand bloggers zijn niet zomaar op pad gestuurd. Bureau Leisure Experts organiseerde vooraf een instructiedag met een feestelijk randje. Tijdens de instructiedag zijn er verschillende workshops gegeven over onder andere ‘bloggen’ en hoe om te gaan met Garmin navigatieapparatuur. De instructiedag werd georganiseerd samen met partners van Meimaand Fietsmaand, zoals Garmin en QWIC, een Nederlandse fabrikant van E-bikes.
De Bruin: “In samenwerking met 12 bijzondere accommodaties in Nederland hebben wij onze bloggers een volledig fietsarrangement kunnen bieden. Vanuit de accommodatie zijn diverse fietstochten ondernomen. Routesuggesties en tips voor onderweg waren door Garmin al voorgeprogrammeerd op de fietsnavigatie.”

Resultaat: authentieke blogger aan het werk
Het effect; een blogcampagne met 100% tevredenheid bij zowel bloggers als betrokken partijen die aan deze campagne hebben meegewerkt. Er zijn prachtige verhalen gemaakt, geïllustreerd met eigen foto’s van de bloggers. De kracht van een authentieke blogger, de doorsnee fietser, heeft zich nu al bewezen boven de commerciële blogger.

Wat kost dat dan?
Een uiteindelijk kosten-baten plaatje van de actie is goed meetbaar na afloop van de campagne. Een aantal voordelen van deze aanpak zijn al wel te benoemen. Ten eerste is de investering – ten opzichte van een inzet van een professionele blogger -aanzienlijk kleiner en is de commitment en betrokkenheid van de blogger juist opvallend hoog. Daarbij blijft het wel van groot belang dat je de blogger ook op een goede manier faciliteert en in je communicatie de juiste kwaliteit levert. “Het is belangrijk om een zorgvuldige start te geven aan een dergelijke actie, alleen dan creëer je de sfeer dat mensen zich betrokken gaan voelen bij jouw organisatie en merk. Het is maatwerk met een persoonlijke touch.”, aldus De Bruin.


met dank aan:
RIchard de Bruin, directeur Leisure Experts. Leisure Experts zelf gaat het concept vaker toepassen en maakt het ook beschikbaar voor andere partijen. Alle verhalen van de bloggers zijn te lezen op Meimaandfietsmaand.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *