Afgelopen week was de redactie van Pretwerk aanwezig in Orlando. De komende week plaatsen we enkele verslagen over het bezoek aan enkele grotere attractieparken en de IAAPA vakbeurs. In dit eerste deel zoomen we in op de eerste indruk bij de aankomst en entree van enkele parken.
De aanrijroute
Disney World is een gebied waar meerdere attractiezones, hotels en resorts zijn gevestigd. Je rijdt het Disney-gebied binnen via een grote boog; ‘Welcome in Disney World’. Vanaf nu zijn ook alle verkeersborden gekleurd in de Disney huisstijl, en die verwijzen naar de diverse deelbestemmingen. Het is de opmaat naar de beleving van een bijzonder dagje uit. De wegen zijn opvallend breed om de bezoekersstroom op drukke dagen in goede banen te leiden. Dezelfde logistieke voorbereiding buiten het park zien we ook terug bij de Universal parken. Bij de parkeerplaats wordt de weg nog breder om de toestroom naar de kassa voor het parkeerterrein zo goed mogelijk te spreiden. Je betaalt de parkeerplek voordat je het parkeerterrein op rijdt. We bezochten de parken weliswaar in de relatief rustige novembermaand, maar er was nauwelijks sprake van oponthoud of filevorming.
Parkeren
De logistiek op de parkeerplaats is vergelijkbaar met de grotere Nederlandse parken. Hier is de logistiek mensenwerk. De auto’s worden door verkeersassistenten zo snel mogelijk naar de lege plekken geleid en geholpen bij inparkeren.
Wat opvalt op de parkeerterreinen is het relatief grote deel dat is bestemd voor mensen met een beperking. Deze parkeerplaatsen liggen het dichtst naast de ingang en hebben een ruime uitstapzone naast de parkeerplek. In het park zien we ook relatief veel mensen in een rolstoel; en een deel daarvan heeft te maken met zwaarlijvigheid. (dat onderwerp gaan we in een volgende blog nog aan de orde).
Een andere parkeerzone met een specialisme is voor de langere voertuigen, zoals campers en caravans. Daar wordt een hoger parkeertarief voor gerekend.
De grote parkeerterreinen kennen vaak ook een vervoersysteem met treintjes om de gasten naar de ingang te vervoeren.
Eerst indruk; indrukwekkend
Dat Amerikanen dol zijn op showtime was eigenlijk al bekend. Dat gevoel voor show wordt ook duidelijk als je op een park afloopt. In de Parken Epcot, Animal Kingdom en Waterpark Typhoon Lagoon (allen Disney) kiest men voor een opvallende fotogenieke entree. Bij het Universal Islands of Adventure park loop je door een straat met mooie gethematiseerde winkels en horeca. Daar zit ook nog een verdiengedachte achter.
Kassa en entree
Normaal gesproken is de entree van een pretpark een dis-satisfier; je moet er wachten én je bent er (veel) geld kwijt. Bij de parken in Orlando viel de wachttijd wel mee en de entreeprijs was even slikken.
Er is ruime kassacapaciteit en de verkoop van kaartjes verloopt redelijk vlot. Al zijn er bij Universal Studio’s wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de grote mix aan mogelijkheden en combinaties, waarin we bijna verdwaalden. Met een vingerscan wordt je entreekaart persoonlijk gemaakt. Zo kunnen er geen kaarten worden uitgewisseld. Bij Univeral wordt ook de fastpass aan je entreekaart gekoppeld. Helaas is deze niet geldig voor de topattracties van Harry Potter. Bij Disneys Animal Kingdom krijgt iedere bezoeker voor drie attracties een fastpass. Je kunt dan een vast tijdstip reserveren op een reserveringspunt.
Zoals vermeld zijn de prijzen aanzienlijk. De meeste grote parken hebben een entreeprijs aan de kassa van rond de $100,-. (d.d. november 2015) En ook in het park zijn er voldoende mogelijkheden om snel van veel geld af te komen.
- Universal parken: $102,- per dag voor één park, en $147 voor een 2-parkenpas.
- Disney Animal Kingdom: $97,-
- Waterpark Typhoon Lagoon: $ 58,-
Een onderdeel van het entreeritueel is ook een check van de tassen.
Meer informatie:
https://disneyworld.disney.go.com/
www.universalorlando.com
Dit artikel is een deelverslag van het bezoek van de Pretwerk-redactie aan Orlando: #Orlando2015