Om te innoveren zal je bestaande patronen moeten doorbreken. Maar dat is nu net iets dat niet heel eenvoudig is. Hoe zorg ik er als organisatie voor dat de innovaties eenvoudige nieuwe oplossingen zijn voor problemen of dromen van de gasten.
Het is van belang dat we eerst uitzoeken WAT het probleem of de droom van onze (potentiële) gast is. Wanneer die glashelder is, bijvoorbeeld: kamperen is leuk, ik kan dan even een simpel leven, dicht bij de natuur ervaren maar ik vind de campings tegenwoordig van die gecultiveerde vermaak fabrieken waar ik me totaal niet in thuis voel.
Dan is het logisch dat steeds meer gasten die dit ervaren naar eigenzinnige campings in het buitenland vertrekken voor hun vakantie.
We zullen moeten gaan onderzoeken wat nog wel goed is op onze camping, en wat er moet worden veranderd om wel die authentieke kampeerbeleving mee te kunnen geven. We moeten er op uit gaan en buiten de bestaande patronen op “sneup” gaan. We kunnen bezoeken brengen aan andere bedrijven, organisaties, specialisten en noem maar op. Maar vergeet vooral niet om te gaan kijken bij andere branche-vreemde organisaties. Daar kan je zoveel ideeën door ontwikkelen. Het is niet ongewoon om met tientallen ideeën weer naar “huis” te komen. Dan is het zaak om met een aantal medewerkers te gaan kiezen welke ideeën het meest kansrijk zijn. Wanneer iedere medewerker 3 ideeën mag kiezen (bv door een sterretje te geven), komt er vanzelf een selectie in de meest kansrijke ideeën. Ga daarmee aan de slag, ga die vertalen naar je eigen organisatie en dan heb je een kansrijke innovatie die werkelijk bijdraagt aan een probleem oplossing of een droom.
Wanneer heb jij voor het laatst de bestaande patronen doorbroken? En wat heeft het je opgeleverd? Ik ben benieuwd..
Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg
Met dank aan:
Karin Veldhuizen
Watersportcamping Heeg
Eén reactie
Beste Karin,
Je vraagt om een reactie wanneer wij onze bestaande patronen hebben doorbroken..
In gedachten al 6 jaar geleden gaan uitvoeren en nog in uitvoering sinds 2 jaar.
Wij zijn van recreatieve fiets- en wandelkaartenmakers gegaan naar “Gasten een plezierige dag laten beleven”. Dat lijkt abstract, maar dat is wat wij mensen bieden een plezierige dag uit op de fiets- en of wandelend. Wij ontwikkelen en maken daarom geen fiets- en wandelkaarten meer, maar routebelevenissen. Uiteraard heb je gasten die een fietsknooppuntenrondje willen doen, maar de ervaring leert dat de gast die wij bedienen, meer wil dan dat fietsknooppuntenrondje. Die wil geïnformeerd worden over de omgeving en iets ervaren / beleven. Oftewel ze willen genieten.
Voor de omgevingsbeleving hebben we Arthuur’s Routeverhalen ontwikkeld en voor Roompot het fietsconcept PUUR! Helaas kunnen heel veel recreatie verblijfsaccommodaties nog niet de slag maken om het traditionele product denken los te laten. De recreateisector laat daarmee heel veel kansen liggen.
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt op je vraag.