Wat te doen als een werknemer niet functioneert?

Het grootste goed van een werkgever zijn de werknemers. Zij moeten er voor zorgen dat de onderneming succesvol is. De recreatiesector is bij uitstek de branche waarin medewerkers het verschil maken. Maar wat als een medewerker niet naar behoren functioneert? Hoe kun je samen met je medewerker er voor zorgen dat het functioneren verbetert? En wat als ontslag de enige oplossing blijkt te zijn? HR-bedrijf Tentoo stelt een gratis informatief whitepaper beschikbaar over dit onderwerp.

Medewerkers in de recreatiesector kunnen het succes van hun werkgever maken of breken. Hun gastvrije, open en warme uitstraling zorgt ervoor dat gasten zich welkom en prettig voelen tijdens hun verblijf. Als ze niet goed functioneren kunnen ze er eigenhandig voor zorgen dat gasten negatief oordelen over hun dagje uit. Behalve dat dit niet leuk is voor de gasten, kan het behoorlijk negatief uitpakken voor het bedrijf. De gasten delen hun negatieve ervaringen met vrienden en kennissen, met alle gevolgen van dien. Het wordt nog erger wanneer de ervaring gedeeld wordt op social media of op beoordelingssites als Iens of Zoover.

Het belang van goed functionerende medewerkers is dus evident. Maar wat te doen als een medewerker niet goed functioneert?

Ontslag het allerlaatste middel dat je kunt inzetten bij disfunctioneren. Maar veel liever zorg je er samen voor dat het functioneren verbetert en de samenwerking kan worden voortgezet. Daarvoor richt je een verbeteringstraject in, waarin je heldere doelen en afspraken maakt.

Als blijkt dat het verbeteringstraject niet leidt tot een verbetering van het functioneren en ontslag de enige uitweg is, dan volgt de weg naar de kantonrechter. Die oordeelt of de ontslagaanvraag terecht en gegrond is. Een volledig personeels- en ontslagdossier is daarbij noodzakelijk. Ook is de werkgever verplicht om de medewerker de kans te bieden het functioneren te verbeteren. En de werkgever moet onderzoeken of de medewerker een andere functie binnen de organisatie kan bekleden.

In de whitepaper wordt uitgelegd welke stappen je moet zetten als je disfunctioneren bij een werknemer constateert. Bovendien staan er voorwaarden in waaraan een ontslagdossier moet voldoen.

De whitepaper is gemaakt in samenwerking met de arbeidsjuristen van Hendrikx Advocaten. Rob Hendrikx van Hendrikx Advocaten stelt dat ontslag wegens disfunctioneren moeilijker is geworden na het invoeren van de Wet Werk en Zekerheid. “Voortaan kan een arbeidscontract pas worden ontbonden bij een uitgebreid personeelsdossier met een uitputtend onderbouwde reden van ontslag”, vertelt Hendrikx. “Bovendien wordt het opbouwen van een goed personeelsdossier onderschat. Met terugwerkende kracht een dossier opbouwen is praktisch onmogelijk. Met de whitepaper willen wij ondernemers hierop attenderen en hen daarbij helpen.”

Meer informatie:
Download de Whitepaper over disfunctioneren bij Tentoo.nl

 


met dank aan:
Jan Meulendijks, HR- en payrollbedrijf Tentoo

Tentoo levert HR-, payrolling– en ZZP-diensten aan ondernemers, HR-professionals, zzp’ers en werkgevers. Met haar diensten wil Tentoo zorgen voor onbekommerd ondernemerschap. Dit betekent dat klanten zich kunnen focussen op hun corebusiness zonder zorgen over werkgeversrisico’s, betalingen, administratie, debiteuren, belastingzaken en/of loongerelateerde zaken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *