Studio’s Aalsmeer hebben een nieuwe invulling gekregen waarbij diverse attracties samen worden aangeboden onder één dak. Niels Buitenhuis, van De Raad Vastgoed B.V. is verantwoordelijk voor de gezamenlijke Marketing en Sales. Hij wordt geïnterviewd door Wendy den Ouden van Connect and Play, die hier onlangs een interactieve speelruimte realiseerde.
Zij bespreekt o.a. vraagstukken met betrekking tot interactiviteit en ‘meerdere vrijetijdsbestedingen onder één dak’. Deze samengestelde visie delen zij uiteraard graag met vakgenoten:
Niel Buitenhuis
Niel is 29 jaar en studeerde commerciële economie en liep stage bij de Raad Vastgoed B.V. Uiteindelijk is hij er in dienst getreden. Hij houdt zich er vooral bezig met marketing & sales.
Studio’s Aalsmeer
Studio’s Aalsmeer is één van de panden in het beheer van de Raad Vastgoed B.V. In 2009 werd zij geheel verantwoordelijk voor de exploitatie van de studio door het vertrek van Endemol. Sindsdien bestaat het pand uit een succesvolle mix van verschillende formules. De Raad Vastgoed B.V. verhuurt er voornamelijk kantoren en tv studio’s, maar ook is er een theater/bioscoop, restaurants en een interactieve gameroom te vinden.
Alles onder één dak
In de jaren is Studio’s Aalsmeer dus eigenlijk omgetoverd tot een verzamelcomplex! Dat is een stap die misschien niet direct voor de hand ligt. Voor de consument is een bezoek aan de studio’s op deze manier echter zeer aantrekkelijk, omdat het direct aansluit op zijn behoefte: steeds meer willen ondernemen in steeds minder vrije tijd. Deze toename van consumenten zorgt er weer voor dat het voor een huurder, zoals een horecaondernemer, aantrekkelijker wordt om zich in het pand te vestigen.
Plaats van interactieve ruimte in dit concept
Studio’s Aalsmeer heeft ervoor gekozen om ook een interactieve ruimte deel uit te laten maken van hun verzamelcomplex. Op deze manier spreken zij de jonge doelgroep meer aan, waarvoor zij voorheen alleen een bioscoop hadden. Ook is het een productformat dat vernieuwend is, wat het natuurlijk goed doet bij de doelgroep. Het geeft een groot voordeel ten opzichte van concurrenten.
Succesformule
Studio’s Aalsmeer laat goed zien hoe je een verzamelcomplex tot een succes maakt. Door steeds meer kruisbestuiving te stimuleren (door middel van formats en arrangementen), wordt de klant verleid om gebruik te maken van alle aspecten die het pand in zijn totaal biedt. Een hapje eten om vervolgens een film te bezoeken en even te spelen in de interactieve ruimte is voor de klant een aantrekkelijke deal. Door de juiste mixen te vinden van horeca- en recreatieondernemingen binnen het pand, wordt de totaalbeleving optimaal.
Arrangementen
Allerlei horeca- en vrijetijdsaspecten onder één dak zorgt ook voor complicaties. Het is bijvoorbeeld zo dat individuele formules op zichzelf naar buiten worden gebracht, terwijl wij van ConnectAndPlay vinden dat het beter zou zijn om het als een geheel naar de consument te presenteren. Studio’s Aalsmeer ziet dit ook, want zij richt zich momenteel op het aanbieden van arrangementen, zoals hierboven te lezen was. Hierdoor wordt de nadruk op het verzamelcomplex zelf gelegd en wordt juist de mix van formules benadrukt en daarmee de kracht van het pand.
Eigen valuta
ConnectAndPlay denkt dat het werken met eigen valuta (tokens of credits) binnen het hele pand hierbij kan helpen. Zo wordt er tussen verschillende formules direct samenhang gecreëerd. Studio’s Aalsmeer is voornemend te kijken naar de mogelijkheid om over te stappen van een coinsysteem voor slechts de interactieve ruimte naar een creditsysteem voor het hele pand. Dat is niet alleen makkelijker voor de consument, maar levert ook meer inzichten over hen op, wat weer gebruikt kan worden om de arrangementen gerichter te vermarkten.
Conclusie
We kunnen stellen dat een pand, waarin meerdere horeca- en vrijetijdsaspecten onder één dak als geheel aangeboden worden, erg past bij de behoefte van de klant. In een tijd waar iedereen nog maar weinig vrije tijd heeft en zo efficiënt mogelijk zijn tijd wil benutten, is zo’n verzamelcomplex de oplossing. Het is echter wel van belang dat de mix goed gekozen is en perfect op elkaar aansluit.
Het dan nog als een geheel naar de man brengen blijkt een hele kluif. We horen graag hoe jij hier als lezer (en expert) tegenaan kijkt. ConnectAndPlay staat altijd open voor discussies!
Met dank aan:
Wendy den Ouden, Connect and Play: www.connectandplay.nl
Niels Buitenhuis, Raad Vastgoed B.V.: www.crownbusinesscenter.nl (Studio’s Aalsmeer)
Zie ook: www.studiosaalsmeer.nl