ABN AMRO: Digitalisering en data-analyse steeds belangrijker voor verblijfsrecreatie

ABN AMRO heeft een rapport over de verblijfsrecreatie gepresenteerd. Daarin wordt voor de komende jaren een gunstige ontwikkeling voorspeld. (+ 2% omzet in 2017 en 2018). Het belang van digitalisering neemt volgens de bank een grote vlucht. Kennis van dit vakgebied is essentieel voor de online boekingen.

Aantal toeristen uit België en Duitsland blijft groeien
De verblijfsrecreatie (campings, vakantieparken en groepsaccommodaties) zit in 2017 en 2018 in de lift. Zo verwacht ABN AMRO een stijging van de verkoopvolumes met 2 procent in beide jaren. Bijna driekwart van de overnachtingen in de verblijfsrecreatie kwam vorig jaar van Nederlandse gasten. Toch staat de verblijfsrecreatie voor uitdagingen. Zo daalde het aantal zomervakanties van Nederlanders in eigen land tussen 2006 en 2016 met 8 procent. Campings hebben in deze periode veel terrein verloren aan hotels en woningen van derden. Daar staat tegenover dat in de laatste jaren in de verblijfsrecreatie een enorme groei is van het aantal overnachtingen van gasten uit Duitsland (+42 procent sinds 2012) en België (+33 procent sinds 2012). Deze sterke stijging is bijvoorbeeld aan kustplaatsen aan de Noordzee en de Waddeneilanden te zien. Het aantal overnachtingen door buitenlandse gasten in de verblijfsrecreatie aan deze kustplaatsen steeg sinds 2012 met 44 procent. Ruim een derde van deze kustovernachtingen kwam in 2016 voor rekening van Duitse toeristen.

Strijd om de toerist vooral digitaal uitgevochten
Begin dit jaar ging zo’n 89 procent van de aankopen door Nederlandse consumenten aan ‘losse’ vliegtickets en vakantie-accommodaties ging online. Online kanalen zijn dan ook van steeds groter belang. ABN AMRO verwacht dat investeringen in digitale kanalen net zo belangrijk worden als in fysieke voorzieningen. Onder Duitse consumenten steeg het aandeel van online vakantieboekingen van 30 procent in 2010 naar 45 procent in 2016. Voor vakanties in Nederland ligt dat aandeel in Duitsland hoger dan in andere landen, namelijk op 64 procent. Ook bij onze zuiderburen is internet een belangrijk kanaal. Circa twee derde van de Belgen oriënteert zich online voorafgaand aan een vakantie. Voor de lange vakanties boekt 50 procent online en 62 procent boekt de korte vakanties online. Deze ontwikkelingen tonen het belang van digitale gebruiksvriendelijkheid (ook mobiel, belangrijk voor last-minuteboekingen) en vindbaarheid aan. De consument beslist online bij het boeken van een vakantiepark vaak nog dezelfde dag, waardoor een aanbieder potentiële gasten ook snel weer kan kwijtraken.

Data-analyse wint aan belang
Ook zijn investeringen in data-analyse van groot belang voor een optimale beleving en een gepersonaliseerde benadering van de toerist. Door de analyse van boekingsgegevens kan gasten Door de analyse van boekingsgegevens kan gasten bijvoorbeeld een nog betere en persoonlijke vakantiebeleving worden geboden. “Zo kunnen loyale klanten beloond worden met korting of een extra attentie bij aankomst op het park. Ook kan een gast ontbijt op bed krijgen bij een trouwdag of verjaardag. Zo verhoog je de beleving, wat ook tot meer wat ook tot meer herhalingsbezoek kan leiden”, vertelt Sonny Duijn, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. “Maar data-analyse biedt ook andere mogelijkheden: de horeca aanpassen op basis van de samenstelling van het bezoek, gericht adverteren en de online gebruikerservaring verbeteren. Uiteindelijk is data-analyse op deze manier voor zowel voor camping of vakantiepark als voor de vakantiebeleving van de toerist gunstig.”

Meer informatie: https://insights.abnamro.nl/2017/07/digitale-investeringen-kansrijk-voor-verblijfsrecreatie/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *