3 Tips om gasten te werven met je animatieteam

Je hebt een mooi recreatiebedrijf. En het seizoen van 2014 was best aardig qua bezetting. Maar over 2015 maak je je nog wat zorgen. Komen de gasten terug? Of komen er wel voldoende nieuwe gasten? Met onderstaande tips maak je je camping of vakantiepark aantrekkelijker voor gasten. Zonder extra kosten, met behulp van je animatieteam.

Animatiewerk.nl1. Verstop je animatieteam niet
Veel recreatiebedrijven richting zich op families met kinderen. Doorgaans zoeken deze families een camping of vakantiepark uit op faciliteiten, zoals het animatieteam. Wanneer er zo’n team is, heeft de bestemming zeker een pluspunt gescoord. Het is dus belangrijk om te laten zien dat je in de vakanties een animatieteam hebt met een fantastisch animatieprogramma. Verstop je animatieteam dus niet op de website onder de kop ‘faciliteiten’, maar maak er een aparte pagina voor, die je vanaf de homepage al aanbiedt. Je kunt natuurlijk ook werken met foto’s van het animatieteam en hun activiteiten. Zo zien gasten direct online dat er een leuk team is en dat ze zich geen moment hoeven te vervelen. Ook in je uitingen op beurzen, in je brochure kun je foto’s gebruiken van je team. Zet er een kort tekstje bij wanneer ze er zijn en wat ze allemaal doen. Om teleurstelling te voorkomen, maar ook om te laten zien dat alleen het team al de moeite waard is om te komen! Op Social Media kun je gedurende het jaar berichten schrijven over het animatieteam en het programma. En natuurlijk kun je al je gasten van vorig jaar een leuke e-mail nieuwsbrief sturen om alvast het programma voor 2015 toe te sturen.

2. Pas de animatie aan op je gasten
Bekijk eens wat voor soort gasten je hebt. Zijn het voornamelijk families met kleine kinderen? Dan is het niet handig om een spectaculair avondprogramma te organiseren om 20.30 uur. Die kinderen liggen dan al in bed. Beter is het dan om bijvoorbeeld met een mascotte ’s ochtends een leuke programma neer te zetten. Of zijn je vaste gasten inmiddels al wat ouder geworden en zijn ze het animatieteam een beetje ontgroeid? Het is een idee om dan activiteiten aan te bieden voor tieners en het ochtendprogramma te laten vervallen.
Kijk eens kritisch naar je gemiddelde gast en observeer hun gedrag. Op welke tijden zijn ze geïnteresseerd in een activiteit? En in welke activiteiten zijn ze geïnteresseerd? Dat kun je ze natuurlijk ook zelf vragen. Je krijgt zo een goed beeld van de wensen en kunt je animatieprogramma erop aan (laten) passen. Zo is je animatieprogramma veel meer op maat gemaakt. Worden gasten blij van.

3. Maak activiteiten en faciliteiten bijzonder
Een ‘standaard’ animatieprogramma is helaas geen uitzondering meer op de meeste recreatiebedrijven. Je kunt je tegenwoordig niet meer onderscheiden met het hebben van een animatieteam. Wel met het animatieprogramma. Denk hierbij aan bijzondere activiteiten waar nieuwe gasten op af zouden kunnen komen. Bijvoorbeeld streekgebonden activiteiten. Of activiteiten in de natuur. Grote shows. Een zwem- of wandel driedaagse. Een hardloopwedstrijd. Animatie voor senioren. Een eigen festival. Bedenk een aantal activiteiten die passen bij jouw bedrijf en promoot deze flink. Zeker weten dat er gasten op afkomen die het aanspreekt! Natuurlijk kun je ook denken aan faciliteiten zoals een groot (openlucht) theater, een mooie animatiezaal op een prominente plek, een animatiezaal in thema etc. Dit zijn investeringen waarover je goed zal moeten nadenken, maar het kan zeker een bijdrage leveren in je zoektocht naar meer gasten.

Succes met de promotie van jouw camping of vakantiepark. Ik wens je een succesvol 2015! Heb je hulp nodig bij het opzetten van het juiste animatieprogramma voor jouw park? We adviseren je heel graag!

Dit artikel is geschreven door: Wendy Oude Veldhuis van Animatiewerk.nl
Animatiewerk.nl verzorgt animatieteams en animatieprogramma’s op vakantieparken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *