NMa stopt onderzoek naar overtredingen in de reisbranche

De Nederlandse Mededingings Autoriteit (NMa) stopt met het onderzoek naar afspraken binnen de reisbranche. De NMa heeft de reisbrancheorganisatie ANVR haar Algemene Agentuurvoorwaarden laten aanpassen. Het ANVR-besluit over deze aanpassing ligt vanmiddag voor bij de algemene ledenvergadering.

De voorwaarden zouden de prijsconcurrentie bij de verkoop van reizen kunnen beperken. De aanpassing van de voorwaarden neemt dit risico weg. De NMa heeft daarom besloten het onderzoek naar overtredingen van de mededingingswet in de reisbranche te stoppen, nadat het besluit is genomen.

De NMa startte het onderzoek op basis van signalen dat touroperators en reisagenten afspraken hadden gemaakt om geen kortingen te verlenen bij de verkoop van reizen aan consumenten en om vernieuwende internetconcepten die korting gaven collectief te boycotten. In het kader van dit onderzoek heeft de NMa in januari en februari 2011 bedrijfsbezoeken afgelegd bij verschillende ondernemingen in de reisbranche.

Tijdens haar onderzoek constateerde de NMa dat er reisagenten waren die de Algemene Agentuurvoorwaarden interpreteerden als een verbod voor hen om zelfstandig kortingen te verlenen bij de verkoop van reizen. Dat zou leiden tot beperking van de concurrentie. Met de aanpassing wordt nu benadrukt dat Algemene Agentuurvoorwaarden geen verbod inhouden voor de reisagent om zelfstandig kortingen te verlenen bij de verkoop van reizen. De NMa zal controleren of de aanpassing ook in de toekomst gehandhaafd blijft.

De ANVR is de belangenbehartiger van circa 1550 reisbureaus en 200 touroperators. Met een totale omzet van ruim 10 miljard euro is de reisbranche een belangrijke sector voor de Nederlandse economie. De NMa blijft de reisbranche dan ook zeer nauwlettend volgen op mogelijk mededingingsbeperkend gedrag.

De NMa gaat per 1 januari 2013 samen met de Consumentenautoriteit en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt (ACM). De nieuwe toezichthouder wil markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen. Hiertoe richt de ACM zich op drie pijlers: consumentenbescherming, sectorspecifiek markttoezicht en mededingingstoezicht.

Bron: NMa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *