De manier waarop we kiezen voor de invulling van onze vrije tijd wordt voor een groot deel bepaald door de werking van ons brein. Maar het is nog niet zo eenvoudig om op basis van hersenonderzoek het beslisproces te beïnvloeden. Jop de Vrieze zet voor Wetenschap24 de stand van zaken op een rijtje; wij haalden daar weer enkele opmerkelijke onderdelen uit.

Van Leeuwen, sociaal psycholoog aan de Radboutuniversiteit: “We zijn constant bezig met wie we zijn en hoe we overkomen.’ Mensen zijn geneigd om hetzelfde te doen als mensen uit hun omgeving, maar dan bij voorkeur net even anders.”
Greg Richards, hoogleraar vrijetijdswetenschappen in Tilburg: “We doen dankzij Facebook en Twitter meer ideeën op en een veel grotere groep dan vroeger kan zien wat wij in ons sociale leven doen. Wie deze netwerken intensief onderhoudt, kan bijna niet meer aankomen met een ontspanvakantie aan het strand, ook al zou hij dat zelf wel willen. In feite doen actieve Facebookgebruikers constant aan imago-management. Waarschijnlijk heeft dat ook invloed op onze vrijetijdsbesteding.”
Lees het complete verhaal van Jop de Vrieze op: www.wetenschap24.nl