Gevolgen vakantiebestedingen door verwacht koopkrachtverlies

“In 2012 zal iedereen de crisis in zijn portemonnee voelen”; dat maakte het Nibud vandaag bekend, na doorrekening van de miljoenennota. In eerdere crisisperiodes bleek dat Nederlanders in dit soort situaties niet minder op vakantie gaan, maar wel minder besteden per vakantie; Dat was de les van onderzoeksbureau NBTC Nipo een dag eerder tijdens het Toerisme- en Vrijetijdscongres in Breda.

 

Gezinnen met kinderen
Met name grote gezinnen vanaf 3 kinderen en ouders met kinderopvang gaan er op achteruit. Zij kunnen 2% of meer inleveren. Deze huishoudens zijn genoodzaakt zich goed op deze koopkrachtdaling voor te bereiden.
De bruto lonen zullen met 2% waarschijnlijk net zo hard zullen stijgen als de prijzen (ook 2%). Dankzij belastingverhogingen en bezuinigingen gaan de meeste huishoudens er in 2012, voor het derde jaar op rij, in koopkracht op achteruit.
Voor de laagste inkomens is er een klein voordeel: het kindgebonden budget (tot twee kinderen) stijgt licht.

Alle 65-plussers in de min
Doordat de pensioenen niet geïndexeerd worden, krijgen 65-plussers ook in 2012 weer te maken met een flinke daling van het besteedbaar inkomen. Het Nibud maakt zich zorgen om deze groep, omdat ze nu al drie jaar op rij een koopkrachtdaling hebben moeten incasseren. Gepensioneerden zullen moeten interen op hun spaargeld of flink moeten bezuinigen op hun uitgaven.

Vakantie en crisis
Uit cijfers van onderzoeksbureau NBTC-Nipo blijkt dat Nederlanders hun vakantie niet snel opgeven in tijden van economische teruggang. Het product ‘vakantie’ gedraagt zich bijna als primaire levensbehoefte, waarop niet snel wordt bezuinigd. Wel wordt er gezocht naar budgetvriendelijker alternatieven. Binnen Europa zijn alleen de Scandinaviërs nog minder crisisgevoelig als het om hun vakantie gaat. Tijdens de crisisperiode in 2009 bleek dat veel consumenten kozen voor een vakantie dichter bij huis. Dat had niet alleen gevolgen voor het aantal Nederlandse vakantiegangers; ook het aantal Duitse en Belgische bezoekers nam in deze periode  toe. Daar kunnen vakantieaanbieders in Nederland van profiteren.
Campings en bungalowparken zijn echter voor een relatief groot deel afhankelijk van gezinnen met kinderen; en dat is juist een groep die relatief veel koopkracht dreigt te verliezen.

Meer informatie:
www.nibud.nl (Nederlands Instituut voor Budgetvoorlichting)
www.nbtcniporesearch.nl (Onderzoek naar toerisme in Nederland)

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *