Nederland is gemak belangrijker gaan vinden bij het kopen en bereiden van eten en drinken. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Nederland is gemak belangrijker gaan vinden bij het kopen en bereiden van eten en drinken. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Goed eten of goedkoop eten?

Wat iemand eet en drinkt is een keuze. Daarbij bepaalt de consument in hoeverre diverse kenmerken van eten en drinken voor hem of haar van belang zijn. Er zijn vier profielen te onderscheiden:

  1. Gezonde voeding, biologisch en natuurlijk zijn erg belangrijk voor consumenten met een sterke voorkeur voor het kenmerk gezond.
  2. Gemakszoekers kiezen producten die gemakkelijk en snel klaar te maken zijn.
  3. Genieters gaan voor kwaliteit, smaak en ambachtelijke producten.
  4. De koopjesjagers baseren hun keuze voornamelijk op de prijs.

Een kijkje in de keuken

De mate waarin consumenten waarde hechten aan deze aspecten verschilt per persoon. Bijna vier op de tien Nederlanders (38%) letten op gezonde voeding, een kwart (23%) doet dat niet of nauwelijks. Meer dan een kwart (27%) heeft een sterke voorkeur voor gemak. Bijna vier op de tien consumenten (38%) kunnen echt genieten van eten en drinken. Slechts 14% hecht daar weinig waarde aan. Een kwart (25%) hecht veel waarde aan goedkope producten, terwijl één op de vier (27%) hier niet zo sterk op let.

Vijftigplussers zijn genieters

Vijftigplussers (45%) hechten meer waarde aan gezond dan 18- tot 34-jarigen (31%) en 35- tot 49-jarigen (35%). Ook vinden vrouwen (46%) dit belangrijker dan mannen (31%). De bestedingen van deze groep liggen gemiddeld hoger en keurmerken zijn belangrijker. Het segment gemak daarentegen wordt gekenmerkt door 18- tot 49-jarigen met een lager inkomen. Er wordt minder geëxperimenteerd in de keuken en men bestelt vaker afhaal- en bezorgmaaltijden. Genieters zijn vaak boven de vijftig jaar en eten erg gevarieerd. Ook bezoeken zij vaker de speciaalzaak voor ambachtelijke producten en gaan zij graag uit eten. Een voorkeur voor goedkoop of aantrekkelijk geprijsd eten is kenmerkend voor gezinnen (27%) en alleenstaanden (26%).

Consument meer op zoek naar gemak

De groep gemakszoekers is de enige van de vier die in de afgelopen jaren is gegroeid (+4%). Deze groei van behoefte aan gemak zien we terug in bijvoorbeeld een toename in het aantal online boodschappers. Ook eten we vaker buitenshuis ten opzichte van 2016 en bestellen we vaker afhaal- en bezorgmaaltijden.

Bron en meer informatie: Multiscope Smart Food Monitor