De meerderheid (86%) van de Nederlanders die vakantieplannen had wil nog steeds op vakantie gaan zodra er weer een positief reisadvies is. De reisbehoefte is dus niet verdwenen door de coronacrisis. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope in opdracht van stedentrip-expert time to momo.

De meerderheid (86%) van de Nederlanders die vakantieplannen had wil nog steeds op vakantie gaan zodra er weer een positief reisadvies is. De reisbehoefte is dus niet verdwenen door de coronacrisis. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope in opdracht van stedentrip-expert time to momo.

Vrijwillige annulering vanwege coronavirus minimaal

Dat de reisbehoefte niet is verdwenen blijkt ook uit de annuleringen. Slechts 12% van de mensen die een reis gepland hadden geeft aan niet meer te willen reizen vanwege het coronavirus en daarom zelf geannuleerd te hebben. 41% was genoodzaakt om te annuleren en 47% wacht de ontwikkelingen nog even af en zet daarmee nog geen streep door de vakantieplannen.

Zuid-Europa blijft populaire vakantiebestemming

Hoewel de berichten vanuit Spanje en Italië nog weinig positief zijn, is het opvallend dat 39% van de potentiële vakantiegangers liefst naar Zuid-Europa reist zodra de reisbeperkingen voorbij zijn. 26% kiest voor een vakantie in eigen land en 16% in één van de buurlanden. De overige groep (19%) reist naar andere bestemmingen zodra dat mogelijk is.

Positief reisadvies bepalend voor vakantieplannen

Van iedereen die graag weer op vakantie wil in 2020 geeft de grootste groep aan zich pas te gaan oriënteren zodra de reisbeperkingen voorbij zijn. Maar de behoefte om er dan ook echt even tussenuit te gaan is groot. 44% wil één tot twee weken op vakantie gaan, 21% zelfs langer dan twee weken. Zodra de officiële instanties aangeven dat reizen is toegestaan geeft dat blijkbaar genoeg vertrouwen om weer op vakantie te gaan.

Reisbranche kijkt vooruit

De reisintentie is dus bij de meeste Nederlanders zeker niet verdwenen en dat biedt kansen voor de zwaar getroffen reisbranche, die op dit moment bezig is met een plan de campagne voor zodra de coronacrisis is bezworen. Zo ook stedentrip platform time to momo. “Zeker, dit is heel heftig, maar ik geloof in de veerkracht van mensen”, vertelt directeur René Bego. “We weten dat na een flinke crisis de reislust bij mensen gauw terugkeert. Voor nu is het zaak het hoofd koel te houden en plannen te maken voor als de reislust weer aanwakkert. Dan moeten wij er natuurlijk gewoon weer staan”.

Bron: Persbericht van TimeToMomo en Multiscope