Het luxe resort Hof van Saksen, in het Noorden van Drenthe, gaat de komende jaren fors investeren. Dat past uitstekend in de strategie die het park heeft gekozen.

Het luxe resort Hof van Saksen, in het Noorden van Drenthe, gaat de komende jaren fors investeren. Dat past uitstekend in de strategie die het park heeft gekozen.

Parkmanager Roland Rozenbroek geeft, nog net voor zijn vertrek in mei 2020, een interview over de plannen, en licht en tipje van de sluier op over ‘zijn’ succesformule.

Groeiplannen

Het afgelopen jaar is opnieuw en topjaar geweest voor het park en Rozenbroek ziet dat er ruimte is voor verdere uitbreiding: “Het park omvat nu zo’n 600 boerderijen. We willen op termijn boerderijen toevoegen in het zeer luxe segment. Maar voor het zover is, moeten we eerst eens goed kijken naar de centrale voorzieningen. We hebben er bewust voor gekozen om ons te profileren als een gezinspark en merken dat sommige voorzieningen nu krap worden. Met name het centrale gebouw ‘De Brink’, waar de gezinsactiviteiten plaatsvinden willen we vergroten. In dit gedeelte zijn o.a. speelzone de Harrewar en de uiterst succesvolle ‘academies’ gevestigd waar kinderen, vaak met hun ouders, van alles kunnen leren.”

Wat mogen we hier verwachten? Rozenbroek; “De facilitaire ruimtes die nu nog in dit gebouw zitten moeten verhuizen t.b.v. de uitbreiding van de voorzieningen. Deze ondersteunende diensten krijgen een eigen centraal logistiek centrum aan de buitenzijde van het park. We willen o.a. de Harrewar uitbreiden, een nieuwe klim- en sporthal openen en waar nu de supermarkt is, komen er nog meer winkeltjes en een wandelpromenade. Ook de bowlingbanen krijgen een upgrade.”

Ook voor het centrale gebouw waar o.a. de receptie, het zwembad, de restaurants en de wellness is gevestigd liggen er plannen. Rozenbroek: “Zoals iedereen heeft kunnen zien, is er nog een tunnelingang in onze waterglijbaantoren niet in gebruik. Daarvoor zijn we nog op zoek naar een spectaculaire toevoeging. We hebben in het zwembad ook behoefte aan meer ruimte voor de jongste doelgroep van 0 – 4 jaar. We zijn ook bezig met een nieuw restaurantconcept, maar daar kan ik nog niet te veel over verklappen. Dit borduurt voort op een zeer succesvolle samenwerking met het Drenthe College en de gemeente rond een groep van moeilijk plaatsbare werknemers.”

Behoud van kwaliteit

Hof van Saksen werd in 1980 geopend, maar van veroudering is nog nauwelijks sprake. Vaak is de badkamer het eerste punt waar je de tand des tijds kunt ontdekken. (red.: eigen constatering) Wat is het geheim van deze nieuwe uitstraling? Rozenbroek: “Continu vernieuwen. Op onderhoud wordt bij ons niet beknibbeld. Wij werken met een Netto Promotor Score en willen dat gasten ons zoveel mogelijk met een 9 of 10 beoordelen. Om dat te bereiken moet je pro-actief op zoek gaan naar alles wat afbreuk kan doen aan de beleving. Voor de komende drie jaar hebben we een traject uitgezet waarbij we fors gaan investeren in het interieur van de boerderijen. Dat is een investering die wij elke 7 jaar moeten doen. De kwaliteit van het materiaal dat in Hof van Saksen is gebruikt bepaalt ook in grote mate de uitstraling, maar speelt ook een rol in het onderhoud. Dit hele complex is uitermate goed en degelijk gebouwd.” Op de vraag of de rieten daken niet (te) veel kosten met zich meebrengen antwoord Rozenbroek: “Ja, dat is een forse kostenpost. We moeten bijna continu delen van de rieten daken laten vervangen. Anderzijds is het erg belangrijk voor ons mooie authentieke uitstraling, dat we die kosten er graag voor over hebben. Bij nieuwbouw zou ik er weer voor kiezen.”

Succesvolle keuze voor doelgroep

Enkele jaren geleden stond het management van Hof van Saksen voor een lastige keuze. Toen investeringsmaatschappij Driestar het resort overnam lag de focus op luxe en status. Het management besloot destijds dat Hof van Saksen primair een familiepark moest worden – gericht op het hogere segment. Rozenbroek staat nog altijd volledig achter die beslissing: “We willen een park zijn voor alle leeftijden. Daarvoor zijn er de afgelopen jaren bijvoorbeeld heel specifiek investeringen gedaan. Met de waterglijbanen (8 – 12 jaar) en het tienerdorp hebben we de laatste groepen een plekje gegeven. Als je nu kijkt (doordeweekse dag in januari.) dan zie je heel veel grootouders met kleine kinderen die nog niet naar school hoeven. Wist je dat bij 3-generatie-vakanties de grootouders in 80% van de gevallen de vakantie boeken en betalen? Doordat mensen zich hier thuis voelen kennen we een relatief hoog herhaalbezoek. 46% van de gasten op het park is hier vaker dan twee keer geweest.”

Hof van Saksen in Zeeland, en meer…

Rozenbroek stopt in mei als General Manager bij Hof van Saksen. Hij stapt dan over van zijn huidige werkgever Landal naar investeringsmaatschappij Driestar. Hij zegt dat hij het wat rustiger aan wil doen… Bij Driestar krijgt hij een meer strategische rol. Zoals bekend is Driestar bezig met een nieuw ‘Hof van Saksen’ aan het Veerse Meer. Met zijn ervaring kan Rozenbroek helpen om het nieuwe park qua hospitality, vriendelijk te kneden naar zijn kwaliteitsnormen. Rozenbroek: “In Zeeland verwachten we veel Duitse gasten. Dat is voor ons weer een springplank naar de volgende ambitie; een Hof van Saksen in Duitsland.”

Meer informatie: www.hofvansaksen.nl

! 25/3 Vanwege de coronacrisis is Hof van Saksen tijdelijk gesloten.

Dit artikel verscheen eerder al in vakblad Recreatief Totaal