Eind van dit jaar stopt de nationale database voor toerisme, cultuur en evenementen (NDTRC). Regionale Destinatie Marketing Organisaties (DMO) hebben nog altijd behoefte aan centrale data over het toeristisch recreatief aanbod. Insiders, die deze data voor veel DMO's beheert, heeft een eigen visie over de toekomst van de toeristische informatievoorziening.

Eind van dit jaar stopt de nationale database voor toerisme, cultuur en evenementen (NDTRC). Regionale Destinatie Marketing Organisaties (DMO) hebben nog altijd behoefte aan centrale data over het toeristisch recreatief aanbod. Insiders, die deze data voor veel DMO's beheert, heeft een eigen visie over de toekomst van de toeristische informatievoorziening.

Zie ook: Einde van het NDTRC tijdperk in zicht

Twee belangrijke rollen van de NDTRC zijn:

  1. Een lokale rol; een DMO verzamelt data over de eigen regio, en maakt die beschikbaar voor alle stakeholders die samenwerken met de DMO. Zo kunnen bijvoorbeeld attracties doorverwijzen naar accommodaties - en andersom. Ook voor het lokale toeristische informatiekantoor en de website zijn deze actuele data van groot belang.
  2. De landelijke rol; door informatie uit verschillende regio's te bundelen kun je vanuit een centrale database op zoek gaan naar specifieke activiteiten die passen bij de wensen van de recreant.

Insiders biedt een alternatief voor de lokale rol

Servia van de Laak van insiders geeft haar visie op de veranderingen in de markt: "Steeds meer DMO’s hebben de afgelopen jaren hebben gekozen voor een eigen citymarketing-aanpak en merkstrategie als bestemming. Vele tientallen steden en streken de afgelopen jaren overgestapt naar de technologie van Insiders: Het Open Database Platform (ODP) Citynavigator, waarmee DMO's en hun stakeholders in de regio toegang krijgen tot belangrijke toeristische gegevens uit de regio. Op dit moment zijn er zo’n 70 DMO’s die met het ODP werken. Samen hebben zij vele honderdduizenden evenementen en locaties in de databases staan. Zij voorzien hiermee zo’n 60 miljoen bezoeken jaarlijks op hun websites.

VVV Nederland heeft in 2019 een onderzoek uit laten voeren voor Arne Keuning als strategisch adviseur digitaal & partner bij Upstream. Arne Keuning heeft geconcludeerd dat het Open Data Platform van Insiders het beste alternatief is voor de NDTRC (red.: in eerste instantie voor de lokale functie). De databaseoplossing wordt breed gedragen in de markt als community van DMO’s en wordt geleverd als software-a-service. Deelnemende steden en streken zijn positief over de mogelijkheden, kennis en service die Insiders biedt. De VVV licentiehouders is de keuze voorgelegd: of zelf een oplossing (laten) realiseren, of het ODP gebruiken, of naast het ODP ook de websites ook de modules die speciaal voor de toeristische sector zijn vervaardigd door Insiders, te gaan gebruiken.

Op dit moment worden informatiesessies ingepland om de sector te informeren over de mogelijkheden van deze overstap naar het ODP/Citynavigator. Individuele gesprekken vinden plaats met de grotere steden zoals Amsterdam, Leiden en Rotterdam. Iedereen met vragen over de mogelijkheden en de impact voor de overstap naar het ODP/Citynavigator kan zich melden bij Anita van Hezik, anita@Insiders.nl. "

De nationale rol

Doordat nu al veel DMO's in Nederland (zo'n 80%) met de ODP/Citynavigator werken, is de stap naar een landelijke database voor de hand liggend. Van de Laak: "De datastructuur ligt er al. Het is voor ons relatief eenvoudig om de data van de regionale DMO's aan elkaar te koppelen, waardoor er een landelijke database ontstaat. Zodra DMO's aangeven dat er belangstelling is voor dit product, dan zullen we dat zeker verder uitwerken.".

met dank aan: Servia van de Laak, mede directeur van Insiders. Insiders is een internetbureau, gespecialiseerd in online destinatiemarketing.

Meer informatie: www.insiders.nl/nl