De bestemming Nederland Vakantieland is de laatste jaren zeer bescheiden aanwezig op de Vakantiebeurs in Utrecht. Uitzondering vormt De Achterhoek, die dit jaar met een nog grotere stand op de beurs staat.

De bestemming Nederland Vakantieland is de laatste jaren zeer bescheiden aanwezig op de Vakantiebeurs in Utrecht. Uitzondering vormt De Achterhoek, die dit jaar met een nog grotere stand op de beurs staat.

Achterhoek kiest bewust voor beurspresentaties

De mensen die op de stand van De Achterhoek staan zijn vooral ondernemers uit de regio. Op de vraag of een Vakantiebeurs nog wat oplevert reageren ze eensgezind: "Ja, en er sluiten elk jaar meer ondernemers aan. Vooral het directe contact, het gesprek aangaan met de vakantiegangers, is van grote meerwaarde. Vertrouwen in je collega's is wel van groot belang. Je moet hier niet staan om alleen je eigen bedrijf te promoten. Wij vertellen de bezoekers ook over het bedrijf van de buurman. Dat werkt in de Achterhoek gelukkig erg goed. De sfeer onder de ondernemers is uitstekend. " Natasja Mengerink, manager online en offline marketing legt uit: "Je ziet dat juist de combinatie van online en offline goed werkt. Vandaar dat wij ons budget niet alleen voor online marketing inzetten." Manuel Hezeman, directeur van het Achterhoek bureau voor toerisme ziet dat zijn aanpak wel wat afwijkt van andere DMO's: "De vraag om present te zijn op de Vakantiebeurs - en ook op andere beurzen, komt vanuit de ondernemers. In ons campingoverleg zijn 32 campings aangesloten. Zij geven aan dat de beurs een succes is, en dat het ze ook direct boekingen oplevert. Wij faciliteren dat dan. We gaan na de Vakantiebeurs ook nog met een groep naar de Caravana."

Beeld van het Nederland paviljoen

Het Nederland paviljoen is verder erg bescheiden, waarbij sprake is van een mix van stands, een vakantiepark-keten (Molecaten), twee losse campings, Het Boerenbed (verblijven bij de boer), een paar regio's, een attractie (Dinoland Zwolle), vertegenwoordiging van De Vuelta in Nederland, de Vriendenloterij, een zeilzwembad van De Optimist on Tour, en het Heineken terras. Een beeldverslag:

Tijdens de presentatie van de toeristische jaarcijfers van NBTC Nipo op de Vakdag van de Vakantiebeurs bleek dat 46% van de vakanties van de Nederlanders in eigen land worden doorgebracht. Bij de korte vakanties ligt dat percentage hoger dan bij de hoofdvakantie in de zomer. De korte (binnenlandse) vakanties zijn bovendien een groeisegment.

Meer informatie: www.vakantiebeurs.nl