Hotelreserveringssite Booking.com past zijn website aan na een tik op de vingers van de Europese Commissie en Europese consumentenautoriteiten. Na maandenlang onderhandelen, heeft het bedrijf afspraken gemaakt om wijzigingen aan te brengen in de manier waarop het prijzen, aanbiedingen en kortingen aan consumenten presenteert.

Hotelreserveringssite Booking.com past zijn website aan na een tik op de vingers van de Europese Commissie en Europese consumentenautoriteiten. Na maandenlang onderhandelen, heeft het bedrijf afspraken gemaakt om wijzigingen aan te brengen in de manier waarop het prijzen, aanbiedingen en kortingen aan consumenten presenteert.

Consumenten zouden tot op heden misleid worden. Met deze wijzigingen moeten consumenten straks in staat zijn om geïnformeerde vergelijkingen te maken in overeenstemming met de vereisten van het consumentenrecht van de EU. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft in de afgelopen jaren samen met koepelorganisatie HOTREC intensief gelobbyd voor betere Europese consumentenwetgeving (lees hier). Deze nieuwe afspraken zijn dan ook een stap in de goede richting.

De nieuwe overeenkomst beschrijft een aantal maatregelen die Booking.com neemt, zodat Europese consumenten, ongeacht de lidstaat, dezelfde ervaring kunnen verwachten op Booking.com (lees hier). In totaal gaat het om acht aanpassingen. Zo moet Booking.com onder meer inzichtelijk maken hoe zoekresultaten tot stand komen. Ook moet duidelijk worden welke aanbieders betalen om hoger in de lijst met zoekresultaten terecht te komen. Het bedrijf krijgt tot juni 2020 de tijd om deze veranderingen voor de hele EU door te voeren.

De belangrijkste elementen uit de afspraken

Consumenten moeten duidelijk geïnformeerd worden hoe de zoekresultaten worden gerangschikt en of betalingen door de accommodatie zijn positie in de resultaten hebben beïnvloed. Daarnaast moet er meer duidelijkheid komen rondom aanbiedingen. Enkel wanneer een accommodatie besluit een aanbieding te doen, wordt dit ook zo weergegeven. Een lagere prijs t.o.v. een ander moment (door bijvoorbeeld een minder gewilde datum) kan niet als aanbieding worden weergegeven. Met de nieuwe regelgeving moeten prijzen straks ook altijd worden weergegeven inclusief belastingen, schoonmaakkosten en andere bijkomende toeslagen. Zo komt een gast niet voor verrassingen te staan bij het verblijf.

KHN gaat door!

KHN gaat natuurlijk verder in haar lobby voor meer transparantie voor gasten en ondernemers in de platformeconomie. In de komende periode volgen wij of Booking.com de afspraken nakomt. Ook blijven wij op Europees niveau met politici gesprek voor een scherpe uitvoering van de consumentenrichtlijn. Zo is het zaak dat andere platforms hierbij aansluiten. Deze zomer ontstond nog maatschappelijke onrust rondom Thuisbezorgd omdat het voor gasten en ondernemers onduidelijk is, hoe deze website omgaat met betalingen voor een hogere positie op de website. Dit soort misstanden blijven wij aankaarten bij de politiek. Ook blijft KHN zich hardmaken voor een verbod op de pariteitsclausule. Dit verbod is onmisbaar voor een goede marktwerking in de horecaplatformmarkt. Dat is niet alleen belangrijk voor horecaondernemers maar uiteindelijk ook voor consumenten. 

Bron: persbericht Koninklijke Horeca Nederland