Een grote stijging van het online-aanbod aan fietsvakanties. Meer belangstelling bij buitenlandse touroperators. En vooral: nieuwe, veelbelovende samenwerkingen tussen vakantiespecialisten. Dat zijn de eerste opvallende resultaten van ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’, een driejarig impulsproject van de vijf Vlaamse provincies.

Een grote stijging van het online-aanbod aan fietsvakanties. Meer belangstelling bij buitenlandse touroperators. En vooral: nieuwe, veelbelovende samenwerkingen tussen vakantiespecialisten. Dat zijn de eerste opvallende resultaten van ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’, een driejarig impulsproject van de vijf Vlaamse provincies.

In afwachting van concrete boekingscijfers bevestigen lokale logiesuitbaters en fietsverhuurdiensten de groeiende populariteit van fietsvakanties. Het laatste netwerkmoment van ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’ in Antwerpen betekent dan ook allerminst een eindpunt.

Het Vlaamse fietsknooppuntennetwerk is een absolute topper. Om het rendement van het netwerk voor lokale ondernemers te verhogen, zetten de vijf Vlaamse provincies in 2016 het driejarige impulsproject ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’ op. Het doel? Binnen- en buitenlandse fietsvakantiegangers warm maken voor een fietsvakantie in Vlaanderen..

De provincies stimuleerden daarom de commerciële vakantiespecialisten, lokale vakantiemakers en aanbieders van ondersteunende service om hun expertise en ervaring te delen. Tegelijk reikten ze hen handige hulpmiddelen aan om nieuwe en belevingsvolle meerdaagse fietsarrangementen uit te werken.

Ondersteuning en netwerking

De werkgroep ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’ realiseerde de voorbije drie jaar een reeks werkinstrumenten, waaronder een digitaal platform vol informatie en inspiratie, een B2B-brochure in het Nederlands en Engels en een compacte wegwijzer ‘Zo creëer je een fietsvakantie’. Een tiental workshops en netwerkmomenten intensifieerde het contact tussen alle betrokken partners. Een rondvraag bij aanbieders van ondersteunende diensten hielp om een meer kwaliteitsvolle en klantvriendelijke service uit te bouwen. Intussen wakkerde Toerisme Vlaanderen via haar buitenlandkantoren de interesse bij internationale touroperators aan.

Stijgende populariteit fietsvakanties

Tijdens een laatste netwerk- en inspiratiemoment in Antwerpen blikten de vijf provinciale toeristische organisaties en een 120-tal fietsvakantiespecialisten samen terug op de meest opvallende realisaties en resultaten.

Mede door de komst van een gloednieuwe speler op de markt steeg het online-aanbod van aanbieders van fietsvakanties tussen 2017 en 2019 met bijna 50%.

Voor cijfermateriaal over boekingen is het nog te vroeg: veel touroperators, zeker de buitenlandse, zijn volop bezig om nieuw aanbod te ontwikkelen en te promoten. De resultaten van een rondvraag bij Vlaamse logiesuitbaters en fietsverhuurdiensten ogen alvast bemoedigend: 65 tot 70% van de respondenten zag de voorbije drie jaar het aantal fietsers toenemen.

Stevig fundament

De belangrijkste realisatie vormt ongetwijfeld de nieuwe dynamiek rond fietsvakanties in Vlaanderen. Steeds meer binnen- en buitenlandse touroperators - van Italië tot India - tonen interesse en partners sluiten onderling nieuwe deals.

Het impulsproject ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’ zit erop maar projectcoördinator Sjantal Sillius kijkt met vertrouwen naar de toekomst: “Met de werkgroep hebben we een stevig fundament gelegd. Onze partners beschikken nu over alle instrumenten en een uitgebreid netwerk om hierop voort te bouwen en van Vlaanderen een blijvende topbestemming voor de meerdaagse vakantiefietser te maken. Enkele trends spelen ons daarbij in de kaart, zoals de focus op duurzaamheid en het succes van de e-bike. We kijken ernaar uit om die vakantiefietsers de komende jaren in Vlaanderen te verwelkomen!”

Bron: provincie Antwerpen