Het publiek van attractieparken is behoorlijk verwend. Er is veel keuze en de grotere parken komen bijna elk jaar wel met een nieuwe attractie. Dat zet ook druk op de kleinere parken, die hun publiek ook graag regelmatig een nieuwe ervaring wil bieden. Alleen zijn de budgetten daar wat beperkter, waardoor je met creativiteit op zoek moet gaan naar vernieuwing.

Het publiek van attractieparken is behoorlijk verwend. Er is veel keuze en de grotere parken komen bijna elk jaar wel met een nieuwe attractie. Dat zet ook druk op de kleinere parken, die hun publiek ook graag regelmatig een nieuwe ervaring wil bieden. Alleen zijn de budgetten daar wat beperkter, waardoor je met creativiteit op zoek moet gaan naar vernieuwing.

Vijf leden van de Themed Entertainment Association (TEA) namen op de IAAPA Expo in Parijs deel aan een paneldiscussie met als centrale vraag: Hoe vernieuw je een attractiepark met een bescheiden budget? Daarbij werd niet alleen gekeken naar nieuwe attracties, maar ook naar slimme bedrijfsvoering om je bezoekcijfers op peil te houden of nieuwe verdienmodellen aan te boren. Een bloemlezing uit de adviezen die deze bijeenkomst opleverde...

  • Neem bestaande infrastructuur en je eigen personeel als uitgangspunt. Ga geen gebouwen of attracties compleet afbreken of vernieuwen, maar kijk creatief hoe je ze opnieuw kunt inzetten voor een vernieuwde attractie. Laat de ontwerpers het gebouw als uitgangspunt nemen en transformeer deze met een nieuwe uitstraling. Daarbij kun je bijvoorbeeld gebruik maken van projectietechnieken. Een belangrijke uitzondering op deze regel komt ook aan bod; durf echt slechte en lelijke objecten ook af te breken. Ook kun je kijken naar de inzet van je personeel. Op rustige momenten kun je ze inzetten voor een nieuwe activiteit; bijvoorbeeld een parade.
  • Gebruik nieuwe techniek om interactiviteit en beleving  toe te voegen aan je attractie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan augmented reality, projectietechniek of animatronics. Kijk niet alleen naar je attractie zelf, maar start al met de ervaring in de wachtrij. Een waarschuwing bij de inzet van nieuwe techniek; Maak het niet te complex.
  • Ga als kleinere parken samenwerken met elkaar en met fabrikanten. Zo ontstaat meer budget om te innoveren. Kleinere parken hebben meestal een geografisch beperkt marktgebied; dus parken in Europa zijn lang niet allemaal concurrent van elkaar. Zorg dat je in de uitwerking wel kiest voor een eigen identiteit en verhaal voor elk park.
  • Zet meer in op evenementen en festivals. Ter illustratie. Park Gröna Lund in Zweden boekt inmiddels al 25% van haar jaaromzet rond concerten en events. Dit sluit ook goed aan op het psychologisch principe ‘The Fear of Missing Out’. De tijdelijkheid van het aanbod zet mensen aan om te boeken. Wie niet boekt, mist de ervaring.
  • Besteed meer aandacht aan de dingen die je kunt doen tussen de grote attracties door. De topattracties zijn nodig om mensen naar je park te krijgen. Dat is vooral belangrijk bij een eerste bezoek. Een goede ervaring in het park, denk daarbij ook aan je horeca, doet mensen terugkomen.
  • Er valt ook nog veel winst te boeken op een verbetering van je database marketing. Neem zo snel mogelijk na een bezoek weer contact op met je gasten om hen te herinneren aan de mooie belevenis en ze een volgend aanbod voor te schotelen. Hou de contacten warm.
  • Zoek door middel van ‘observe en improve’ naar manieren waarop je je bezoekervaring kunt verbeteren. Vaak is dat mogelijk zonder al te veel extra kosten. Bekijk bijvoorbeeld of je aan je huidige aanbod een nieuwe gebruik kunt toevoegen. Als voorbeeld worden avondopenstellingen genoemd.

met dank aan:

de panelleden van deze TEA kennisbijeenkomst: Margreet Papamichael, Alex Korting,, Chris Lange,, Jonathan St-Onge, en Louis Alfieri