Een nieuwe vakbeurs heeft altijd even een aanloopperiode nodig. Dat was ook te zien op Welt der Freizeit in het Duitse Kalkar. De belangstelling vanuit Nederland was groter dan die uit Duitsland. Het congres leverde enkele nieuwe inzichten op.

Een nieuwe vakbeurs heeft altijd even een aanloopperiode nodig. Dat was ook te zien op Welt der Freizeit in het Duitse Kalkar. De belangstelling vanuit Nederland was groter dan die uit Duitsland. Het congres leverde enkele nieuwe inzichten op.

Op de eerste dag (10 september) werden 769 bezoekers geteld; de tweede dag was het iets drukker met 815 bezoekers. Wellicht belangrijker was de kwaliteit van het bezoek. De standhouders die wij spraken waren over het algemeen positief - en zijn van plan om volgend jaar de beurs weer te boeken - met als opmerking dat zij hopen dat het bezoek zich dan wat verder doorontwikkeld, met name vanuit de Duitse markt.

Zie ook: Live vanaf Welt de Freizeit (fotoreportage)

https://www.youtube.com/watch?v=M4U5e1s9inU&feature=youtu.be

De bezoekers aan de beurs hebben daar een goede dag gehad. Er waren relatief veel stands en producten die zich nog niet eerder aan de Nederlandse recreatiemarkt hadden voorgesteld. Veel nieuwe producten hadden een technische component; o.a. interactief spelen, VR, drones en racebanen. Doordat het niet zo druk was kon men wat uitgebreider het gesprek aangaan met de leveranciers en uitleg krijgen over de trends op dit gebied. Ook het glampingsegment was goed vertegenwoordigd en kreeg in de hal ook volop de ruimte om de accommodaties te tonen.

Tot slot blikken we nog even terug op het congres over 'marketing over de grens'. Enkele lessen die wij optekenden:

  • Aan de Duitse kant van de grens wordt steeds meer aandacht besteed aan de Nederlandse taal. Op scholen en ook op recreatiebedrijven worden steeds vaker cursussen Nederlands geven.
  • In Nederland neemt, vooral op scholen, de belangstelling voor de Duitse taal juist af. Dat is een doorn in het oog van recreatiebedrijven. Alex van Hooff van Burgers' Zoo is daarom zelf begonnen met bijspijkercursussen Duits voor zijn personeel.
  • Marketing gebeurt steeds vaker via internet. Veel recreatiebedrijven realiseren zich niet dat Google (maps) aan de Duitse kant andere zoekresultaten laat zien als aan de Nederlandse kant. Attracties 'over de grens' worden vaak niet getoond. (zie onderstaande afbeelding)
  • Je website internationaliseren is méér dan het toevoegen van een taalversie op je website. Er dient ook rekening gehouden te worden met culturele verschillen. (o.a. Nederlanders gaan vaker voor korting en lage prijzen.) Een aparte Duitse website en het inhuren van een Duits marketingbureau is geen slecht idee.

Meer informatie: www.weltderfreizeit.de/nl