Vandaag is het personeel van Landal geïnformeerd over een ingrijpende verandering van de organisatiestructuur van de kantoororganisatie. Dat wordt een plattere organisatie die aangestuurd wordt vanuit kantoren in vier regio's.

Vandaag is het personeel van Landal geïnformeerd over een ingrijpende verandering van de organisatiestructuur van de kantoororganisatie. Dat wordt een plattere organisatie die aangestuurd wordt vanuit kantoren in vier regio's.

Landal gaat een organisatiemodel invoeren dat effectiever, efficiënter en beter schaalbaar is. Er worden veranderingen aangebracht in de organisatie van de kantoren in Nederland, Duitsland en Denemarken. Landal voert een regiostructuur in, waarmee ze een slagvaardige organisatie willen realiseren die staat voor een optimaal resultaat voor eigenaren en aandeelhouders en voor een betere service naar de parken.

Er komen vier regio’s: Nederland Noord, Nederland Zuid en België, DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië en Hongarije) en Denemarken. Elke regio heeft een multidisciplinair team van medewerkers, met eigen verantwoordelijkheden om samen parken verder te ontwikkelen en het maximale te halen uit het potentieel van parken. Verder investeert Landal in digitale ontwikkelingen om de efficiency en resultaten te optimaliseren.

Naast bezuinigingen wordt er ook geïnvesteerd, laat Landal in een persbericht weten: "Wij blijven investeren in gastbeleving (nieuwe horecaconcepten, entertainment, parkvernieuwingen), in uitbreiding op bestaande parken en in ontwikkeling van nieuwe parken. Tegelijkertijd willen we onze winstgevendheid verbeteren en beter voorbereid zijn op verdere groei. We hebben daarvoor een organisatiemodel ontworpen dat effectiever, efficiënter en beter schaalbaar is."

De reorganisatie betreft alleen kantoren, niet de parken. Bij de organisatieverandering gaan ook arbeidsplaatsen verloren; een deel van de kantoormedewerkers wordt ‘boventallig’: hun huidige functie vervalt. Tegelijkertijd ontstaan er ook nieuwe functies. Met de OR en de vakbonden is een Sociaal Plan overeengekomen. Daarin is afgesproken dat Landal de boventallige medewerkers zoveel mogelijk probeert te bemiddelen naar deze nieuwe functies. Waar dat niet lukt, worden de medewerkers geholpen met het vinden van werk buiten Landal GreenParks en is er andere ondersteuning en een compensatieregeling.

De nieuwe organisatiestructuur is platter, heeft minder management en meer specialistische kennis. Waar het kan worden ‘eenvoudige’ taken gestandaardiseerd of geautomatiseerd. De focus van Landal GreenParks blijft een optimale gastbeleving en duurzaamheid. Het media statement onderstreept: "Dat zit in ons DNA. Daar voegen wij aan toe dat wij, internationaal gezien en qua interne werkwijze, meer één organisatie willen worden."

Landal GreenParks verwacht bij de start van 2020 de nieuwe organisatiestructuur operationeel te hebben.

Morgenmiddag meer informatie op deze website - na ons interview met directeur Dirk Anbeek

Zie ook:

Meer informatie: www.landal.nl