De toeristische sector in Vlaanderen is nog volop bezig aan een druk zomerseizoen, maar kan nu al tevreden terugblikken op de eerste 4 maanden van dit jaar. Nadat er in 2018 een recordaantal toeristen en overnachtingen genoteerd werd, is het aantal toeristische aankomsten en overnachtingen nog verder gegroeid vanaf januari tot en met april 2019.

De toeristische sector in Vlaanderen is nog volop bezig aan een druk zomerseizoen, maar kan nu al tevreden terugblikken op de eerste 4 maanden van dit jaar. Nadat er in 2018 een recordaantal toeristen en overnachtingen genoteerd werd, is het aantal toeristische aankomsten en overnachtingen nog verder gegroeid vanaf januari tot en met april 2019.

Er werden in de eerste 4 maanden van dit jaar 231.000 toeristische overnachtingen méér geteld dan in dezelfde periode in recordjaar 2018. De Paasvakantie, die volledig in april viel, was een groot succes. “Elke extra toerist is een extra sponsor van onze economie”, zegt Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts.

Het toerisme in Vlaanderen blijft records neerzetten. 2017 en 2018 waren op elkaar volgende recordjaren en in de eerste 4 maanden van 2019 zet die positieve trend zich door. Vanaf januari tot en met april 2019 heeft Vlaanderen 4,1 miljoen toeristen (+4%) en 8,7 miljoen toeristische overnachtingen (+3%) genoteerd. De meeste buitenlandse toeristen komen uit onze buurlanden Duitsland (+5%), Nederland (+4%) en Frankrijk (+1%). Ook verre markten zoals Brazilië (+3%), China (+6%), de Verenigde Staten (+9%) en Rusland (+16%) zetten mooie cijfers neer.

Vooral de Paasvakantie, die dit jaar viel tussen 8 april en 22 april, was een schot in de roos. In de maand april werden +10% meer toeristische aankomsten genoteerd dan in dezelfde maand in 2018 en het aantal toeristische overnachtingen steeg met +7%. Er werden in april vooral meer Duitsers geteld: in die maand steeg de Duitse markt met +40%, omdat onze Paasvakantie samenviel met de vakantie in grote delen van Duitsland.

Vlaanderen dankt het toeristisch succes ook aan een uitgekiende strategie die inzet op onze sterkste troeven: de Vlaamse Meesters, eten en drinken, de wielercultuur, … Zo weet Vlaanderen zich te onderscheiden van de concurrentie en worden steeds meer buitenlandse bezoekers verleid tot een bezoekje. “De aanhoudende groei is echter vooral de verdienste van de toeristische sector zelf”, zegt Weyts. “Het is een buitengewoon veerkrachtige sector, waar keihard wordt gewerkt. Amper 3 jaar geleden ging het toerisme nog door een dal, nu scheren we opnieuw hoge toppen”.

Alle voorlopige cijfers voor de eerste 4 maanden van 2019: www.toerismevlaanderen.be/cijfers