Er is een nieuw boek op de markt: 'Tijd, en hoe die te besteden'. Het boek gaat in op de besteding van je schaarse en kostbare tijd. Welke ervaringen brengen je vreugde en succes. Dit biedt ook kansen voor recreatiebedrijven die de 'Bruisende weekends' en  'Vakanties om op te laden kan organiseren

Er is een nieuw boek op de markt: 'Tijd, en hoe die te besteden'. Het boek gaat in op de besteding van je schaarse en kostbare tijd. Welke ervaringen brengen je vreugde en succes. Dit biedt ook kansen voor recreatiebedrijven die de 'Bruisende weekends' en  'Vakanties om op te laden kan organiseren

Zelf in onze vrije tijd hebben we het druk

Het boek heeft als uitgangspunt dat veel mensen in hun dagelijks leven teveel racen en te druk zijn om echt te genieten. Zelfs in onze vrije tijd hebben we het druk. Les 7 uit de inleiding: "Als we leren hoe we onze vrije tijd kunnen besteden, kunnen we onze tijd beter benutten, en toegang krijgen tot gelukservaringen die tot nu toe onbenut zijn gebleven."

7 regels voor rijke en gelukkige dagen

Deo oplossing wordt gebonden op basis van 7 leefregels die allemaal worden onderbouwd door wetenschappelijk psychologisch onderzoek. Het boek ziet deze leefregels als een soort gedragsdieet voor een rijkere invulling van je vrije tijd. Het leert de lezer om een ervaringsintelligentie op te bouwen. Naast de theorie bevat het boek ook tal van praktische tips/oefeningen om je vrije tijd in te vullen. De zeven regels in het kort:

  1. Story; Benader je vrij tijd als een verhaal dat je beleeft. De afloop is natuurlijk positief en in het verhaal is het natuurlijk leuk om de held te spelen. Er mag best een dip in de beleving zitten; dat maakt het verhaal alleen maar interessanter. Met een leuk verhaal kun je ook anderen meekrijgen.
  2. Transformatie; Dit onderdeel gaat over persoonlijke groei en zelfontwikkeling. Daar worden mensen gelukkig van. De richting van de transformatie is voor iedereen anders. Blijf trouw aan je droom.
  3. Offline en buiten; Buiten zijn we gelukkiger, maar we brengen onze tijd merendeels binnendoor. Offline gaan - je mobieltje uitzetten is ontsnappen aan een verslaving om 'iets te missen'. Als je daar over heen bent, dan krijg je tijd om andere dingen te ontdekken.
  4. Relaties; Eenzaamheid is een belangrijke factor die mensen juist ongelukkig maakt. Relaties zijn belangrijk voor je geluk. Kies voor activiteiten die je dichter tot anderen brengt.
  5. Intensiteit; 'Lekker niets doen' lijkt de ultieme vrijetijdsbesteding, maar dat gaat snel vervelen. Het zijn juist 'uitdagingen' waarvoor we al onze energie nodig hebben, die zorgen voor een geluksgevoel. Je bent dan met al je aandacht bezig met de activiteit en raakt daarmee in een 'flow'.
  6. Extraordinary; in dit hoofdstuk is aandacht voor het verloop van de beleving. De start is bedoeld om te zoeken; het einde om te genieten. In het verhaal daar tussenin ga je op zoek naar piekmomenten, die je bereikt met nieuwe en ongebruikelijk activiteiten.
  7. Status en betekenis; Uit onderzoek blijkt dat mensen met een hogere status een langer, gezonder en gelukkiger leven leiden. Het betekenisvol besteden van je tijd en geld is daarvan een onderdeel.

Voor recreatiebedrijven

Vrijetijdsbesteding ondergaat een evolutie en is allang niet meer een invulling van 'Ledigheid'. We zien een trend naar een meer zinvolle besteding van vrije tijd. Dit boek biedt daarvoor een goede theoretische onderbouwing en biedt ook volop nieuwe ideeën. Enkele van de leefregels zien we op dit moment ook al terug in de kernwaarden van recreatiebedrijven. Bijvoorbeeld de 'Kinderacademies op Hof van Saksen', waar kinderen iets nieuws leren (regel 2) en dat samen doen met hun ouders (regel 4). De slogan van CenterParcs 'Echt even samen', die inspeelt op regel 4 - relaties. Meer naar buiten? (regel 3) Dat ontdekken ook steeds meer mensen, zo blijkt uit de enorme groei van De Groene Koepel / Natuurkamperen. En Watersportcamping Heeg blijkt geen roepende in de woestijn bij het promoten van een offline vakantie. (regel 3)

Kortom, dit boek is en echte aanrader voor bedrijven die mensen willen helpen bij het waardevoller genieten van de vrij tijd.

Over de auteur

James Wallman is trendvoorspeller en commentator voor The New York Times en Financial Times. Hij sprak op o.a. Google HQ in Californië, de London School of Economics en in 10 Downing Street. Hij schreef eerder het boek Ontspullen.

Meer informatie en bestellen (€ 22,50): www.kosmosuitgevers.nl/boek/tijd-en-hoe-die-te-besteden/