De zomereditie van vakblad Recreatief Totaal is weer verschenen. Deze editie staat in het teken van twee thema's: zon en gaming. Het afgelopen decennium waren er significant meer mooi-weer-dagen. Wat heeft dat voor gevolgen voor investeringen in de Nederlandse recreatiesector?

De zomereditie van vakblad Recreatief Totaal is weer verschenen. Deze editie staat in het teken van twee thema's: zon en gaming. Het afgelopen decennium waren er significant meer mooi-weer-dagen. Wat heeft dat voor gevolgen voor investeringen in de Nederlandse recreatiesector?

een greep uit de artikelen...

Zonnige investeringen

Het (mooie) weer is een belangrijke factor voor de keuze van een vakantiebestemming. Helaas is dat nu net een factor die we niet zelf in de hand hebben. Het aantal zonnige dagen is ook van invloed op de terugverdientijd van typisch zomerse investeringen zoals zwembaden of een terras. Wie daar de afgelopen 10 jaar in heeft geïnvesteerd heeft een meevaller te pakken.

Zonnige energie in de recreatiesector

Het opgesteld vermogen aan zonnepanelen is in 2018 met 1 500 megawatt gegroeid naar 4 400 megawatt. Dat is ruim de helft meer dan een jaar eerder. De toename was bij bedrijven (71 procent) groter dan bij woningen (37 procent), vooral door de aanleg van zonneparken. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Zwembad verwarmen met behulp van de zon

Een zwembad verbruikt veel energie; vooral voor het verwarmen van het water. Een van de middelen om gebruik te maken van zonne-energie zijn Sundiscs.

Popcorn Revenge brengt attracties met spelvorm naar een ‘next level’

Met het toevoegen van een spelvorm aan een attractie verandert de beleving wezenlijk. Waar je zonder spel een passieve beleving ondergaat wordt je, dankzij het spel, actief betrokken bij de ride. De vorm van interactiviteit is niet nieuw, maar wel volop in ontwikkeling. In Walibi België werd onlangs de nieuwe darkride Popcorn Revenge geopend, waarin de combinatie van een attractie en spelvorm slim doordacht is opgezet.

Wat is het geheim van de blijvende populariteit van bowling?

Waar andere activiteiten een productlevensfase kennen, blijkt bowling door de jaren heen weinig last te hebben van verminderde belangstelling. Op bijna alle grote vakantieparken is de bowling een vertrouwde activiteit die veel geboekt wordt. Inmiddels is er wel vernieuwing op komst. We gingen in gesprek over ‘bowling’ met Wim Doorten van Starplay; een bedrijf dat bezig is met een vernieuwingsslag in de bowlingmarkt. 

en verder:

  • Creatief ondernemerschap bij onze Oosterburen
  • Ketenvorming creëert afstand tot belevenissen van de consument
  • Sport steeds vaker commercieel georganiseerd
  • Agenda
  • Uitgebreide voorbeschouwing op de vakbeurs Welt der Freizeit.

Bekijk online: Vakblad Recreatief Totaal zomereditie