Trendwatcher Hans van Leeuwen trekt er regelmatig op uit om de laatste trends in de recreatiesector zelf te ondergaan. Onlangs vertrok hij voor een weekje naar Duitsland om daar diverse bijzondere projecten te bezoeken. Daar trof hij, tot zijn verassing een compleet Amerikaanse belevenis en een ski-pretpark op slechts 2 uur rijden van de Nederlandse grens…

Trendwatcher Hans van Leeuwen trekt er regelmatig op uit om de laatste trends in de recreatiesector zelf te ondergaan. Onlangs vertrok hij voor een weekje naar Duitsland om daar diverse bijzondere projecten te bezoeken. Daar trof hij, tot zijn verassing een compleet Amerikaanse belevenis en een ski-pretpark op slechts 2 uur rijden van de Nederlandse grens…

Verblijven in de Duitse versie van een Amerikaanse gevangenis

Wie zich een avondje wil onderdompelen in Amerikaanse sferen moet een nachtje boeken in een van de thema kamers in het Motel van Roadstop. Wij slapen in de vestiging te Dortmund en hebben uiteindelijk gekozen voor Jail House Cell. Het is een van de zes themakamers geheel in stijl en met een stapelbed achter tralies. Andere themakamers zijn Harley Campsite, Les Vegas Suite, N.Y.C. Central Park, L.A. Room en als laatste Jim Beam log CBing. Het is een apart gebouw naast het themarestaurant. Met een slimme 4 cijferige code kan ik het Motel binnen en mijn kamerdeur openen. De Breakfast Club, geheel in stijl zoals je mag verwachten, is 24 uurper dag geopend en je mag pakken hoeveel en wanneer je maar wilt en dat voor slechts €39.— p.p.p.n. Als je het weet een prima tussen stop voor een zakelijke trip of een bezoek aan de regio.

Restaurant als evenementenlocatie

De beleving van het geheel is al meteen merkbaar zodra we de parkeerplaats oprijden. Ons overvalt de natuurgetrouwe Amerikaanse sferen en de slogan ‘American BBQ & German Craft Beer’ slaat de spijker op z’n kop! Er wordt een totaalpakket aangeboden van Breakfast - Lunch - Dinner - Motel - Events - Seminar op de voorkant van de Menukaart maar er is veel meer! Wie een Grill Cursus wil volgen betaalt € 85.— p.p. op speciale avonden in het jaar. Je kunt de Barbeque na afloop zelfs kopen of de sauzen en de kruiden. Met veel creativiteit en op ongewone tijden worden er bijzondere arangmenten georganiseerd  om maar voldoende traffic, gasten te trekken. Vanaf € 4,95 zijn er de “Seasons Specials” een mix van natuurlijke, vegetarische en vegan-gerechten. Op zaterdagmiddag zijn er standaard de Open Burger Grill Events voor een vaste lage prijs van € 12,95 met op zijn Duits voldoende beilagen! Voor de familie-uitjes is er het Family Breakfast voor € 15,95 waarbij kleine kinderen per levensjaar maar € 1.— betalen. Het meest favoriete onderdeel is het All You Can Eat American Buffet voor maar € 19,50 met onbeperkt alcoholische dranken tot maximaal 1.5 liter. Ook leuk zijn de Beer Tasting arrangementen voor € 59,50 p.p. In combinatie met een Food Paring waarbij de kok een uitgekiende culinaire route van typische Amerikaanse gerechten voorzet. Hiermee speelt men in op de trends Food Sharing.

Roadhouse Stop, Motel restaurant of ontmoetingsplaats?

Deze vraag stellen wij aan eigenaar Volker Kunrich “Van oorsprong ben ik kok en ook in de keuken gestart en mijzelf opgewerkt tot zelfstandig ondernemer van deze vestiging. Wij hebben 5 locaties en je kunt zeggen dat wij een soort keten zijn maar beslist geen formele franchiseformule of zo. We krijgen maandelijks verzoek uit alle hoeken van de wereld om nieuwe vestigingen te openen.. Wij bestieren de vijf vestigingen met z’n drieën waarbij iedereen zijn eigen taak heeft en daar kunnen wij een goede boterham mee verdienen. Wij zijn een soort coöperatieve club bestaande uit zelfstandige bedrijven die beslist niet willen groeien.

Zelf ben ik verantwoordelijk voor de marketing en de creativiteit verantwoordelijk binnen onze club. Achter de schermen werken wij op basis van strakke KPI’s, protocollen en trainen ons personeel. Onze vergoedingen zijn beter als elders in de horeca en toch is het een grote uitdaging voldoende geschikt personeel te vinden. Alleen al hier in RoadStop Dortmund werken 80 medewerkers en ontvangen wij meer dan 1 miljoen gasten. Dagelijks komen er zo’n duizend gasten eten in American Style. Zelf organiseren wij voorleesavonden van Detectives, Wine& Whisky tastings, Halloween, American Food Truck Festivals en rondom Kerstmis Big Party’s waarbij zo’n 1200 gasten € 8.— toegang betalen. We draaien op alle momenten van de dag de hele week verschillende soorten dinner-arrangementen. Ook hebben we inmiddels al bijna 10 jaar het All American Buffet waar je voor maar € 19,50 onbeperkt kunt eten en drinken (1.5 liter). Ik maak zelf de Menu Magazine’s waar ik mijn eigen Blogs post en reisverhalen over Amerika. Daar komt ook mijn passie vandaan en regelmatig gaan wij naar de andere kant van de Oceaan om inspiratie op te doen! Wij zijn vaak een van de eersten die nieuwe concepten op de kaart durven te zetten. FingerFood en Share Dining was ongekend populair en dat gold ook voor de Hawaï Bowl die al enkele jaren een hit is. Er zijn nu complete bars die dit goedje uitserveren!

Beleving en verdienmodel

Drie keer per jaar komen wij met een nieuwe editie van ‘het Menu Magazine’. Wij willen er zijn voor alle doelgroepen zoals bikers, hondenbezitters, senioren, of  de zakelijke markt. Vandaar ons Motel met een diversiteit aan gethematiseerde kamers. Bij ons kun je een Grillcursus boeken en de Grill meteen kopen voor thuis. We hebben veel sponsoren, doe onderdeel uitmaken van de beleving en het verdienmodel. Wij krijgen binnenkort Triumph motoren ipv Harley Davidson; gewoon een betere deal. Wij doen weinig aan email marketing en laten de social media over aan onze gasten. Wij faciliteren iedereen vooral door een optimale belevenis te bieden. Wij gebruiken online alleen voor onze reserveringen. Wij bezig zijn nu druk in de weer om de verblijfsaccommodaties van onze vestigingen uit te breiden met tiny houses en daarvoor gaan we op inspiratie reis door Nederland. Wie niet blijft investeren of werkt in een keten is niet meer in staat om alleen succesvol te opereren”

Meer informatie:  www.Roadstop.de

Ski Resort AlpenPark- Neuss krijgt pretpark trekken!

Slapen in het riool en dineren in de machinekamer

Een bezoek aan het Bernepark in Bottrop is een verademing tussen al het verkeersregels van de Duitse autobaan. Het oude watergemaal is er voor de bezoekers uit de regio die gebruik maken van het restaurant of een wandeling in de aanwezige natuur. Een oase in het overvolle Ruhrgebied waar een bovenregionaal bezoekerscentrum is gerealiseerd in een zeer oude waterzuivering dat met recht een museale attractie genoemd kan worden.

Je kunt er zelfs slapen in vette rioolbuizen waarbij men ook hier inspeelt op verbreding en het aanbieden van bijzondere verblijfsaccommodaties. Het is alleen niet winterhard, maar kost ook niet zoveel (€ 20.— per nacht). Je voelt je een beetje Huckleberry Finn - een overnachtingsavonturier.

Het geheel maakt onderdeel uit van een totaal gerenoveerd stadspark dat is aangelegd voor de Wereldtentoonstelling van 2010. Het heeft een Nederlands tintje doordat de Hollandse kunstenaar Piet Oudolf samen met een Schotse landschapsarchitectect voor het ontwerp verantwoordelijk was. Het is werkelijk een oase van rust met bijzondere ervaringen en een leuke afwisseling van het shoppen of een bezoek aan een van de pretparken in de omgeving.

Boomhutten-dorp

Een Wintersportvakantie is dichterbij dan je denkt, zodra je de gigantische ontvangsthal binnen loopt. Nederland was ooit de pionier die de wereld op zijn kop zette met de komst van een heuse indoor skihal met echte sneeuw. Nu zijn we te gast in AlpenPark Neuss op slechts twee uurtjes rijden van Utrecht. De ontwikkelingen hebben ook hier niet stil gestaan. Het Alpenpark is een compleet Ski Resort met een 4 sterren hotel en sinds december ‘18 een Boomhutten-dorp met 22 individueel gethematiseerde interieurs. Alle luxe die men zich maar kan voorstellen. Het lijkt wel op het eerste gezicht een soort groot Winter-CenterParcs maar dan met sneeuwpiste ipv de Aqua Mundo!

Het gaat veel verder dan een traditionele Skihal

“Sinds begin dit jaar hebben wij een nieuwe businesspartner, dezelfde als waar SnowWorld Zoetermeer, Parkstad en Ski Rucphen onder vallen”, laat Kristina Welters, hoofd marketing en communicatie ons weten. Net zoals bij een pretpark krijgt men bij binnenkomst een Park Plan met daarop alle activiteiten. Uiteraard is alles zoveel mogelijk in Oostenrijkse sferen uitgedost en is er een lange piste met een stoeltjeslift en een oefenpiste. Het snowboarden is vooral bij jongeren populair. Wat opvalt is de aanwezigheid van veel families met hele kleine kinderen. Even een paar dagen op vakantie met de familie.

Nieuw is ook het in eigen beheer ontwikkelde Fun Football. Een soort 18 holes voetbal hindernis. Dit sluit enorm aan op de trend om samen semi actief te bewegen op een uitdagende manier. Er zijn twee soorten golfbanen, Master voor volwassen en Fun Golf voor de kleinsten. Opvallend is dat de Low Rope Course voor kinderen vanaf 6 jaar met hun ouders het meest favoriet is.

Koerswijziging, Skihal wordt winterpretpark

 “Wij willen meer zijn dan een Skihal“, laat Kristina Welters weten. “Vandaar dat wij de laatste jaren met een aantal in eigen beheer ontwikkelde outdoor attracties het aanbod hebben kunnen uitbreiden. Al jarenlang beheren we  Duitslands grootste klimpark, na 10 jaar in gebruik nog altijd populair. De reden dat er twee soorten minigolf banen zijn was het succes van het in eigen beheer ontwikkelde Mastergolf waar soms wachttijden ontstonden en dit was onze eerste attractie voor een jaarrond openstelling in de buitenlucht.

De huidige Skihal ondergaat een totale rebranding. Allrounder Mountain Resort GMBH & Co gaat verder onder de nieuwe naam AlpenPark - Neuss. Het doel is uit te groeien met een jaarrond attractie met een sportieve uitstraling en  bijpassende activiteiten. Welters: “Jaarlijks trekken wij meer dan 1 miljoen bezoekers. Doelgroepen zijn o.a. regionale gasten, sportverenigingen, skiërs, trainingskampen, zakelijke markt en familiefeesten.  Zij kunnen hun  verblijf kunnen verlengen in een van de 101 hotel kamers of Boomhutten. Wij hebben voorzieningen van zalen tot wel 1.000 personen. De restaurants zijn voorzien van moderne audiovisuele middelen. Deze rebranding valt samen met de opening van de nieuwe Boom-Chalets en het FunnFussball. De keuze voor de BOOMHUT is dat het een kinderdroom is en het bestaande hotel Fire & ICE biedt gaan standaard 4 sterren niveau en werkelijk alles is met veel zorg gethematiseerd.”

Geen concurrentie op basis van korting

Welters gaat ook in op het prijsbeleid: “Een entreeticket kost bij ons € 20 of € 25 voor volwassenen) We doen wel aan voordeel arrangementen maar niet aan korting. Wij hebben elke week twee speciale DJ muziek events en elke maand een speciaal MOTTO event. Zo hebben wij met Carnaval 3.000 gasten. Halloween is ook zo’n MOTTO event. De marketingafdeling is erg belangrijk. Zo hebben wij een vaste chafieker (DTP) en een On-Line marketeer. Ondanks dat iedereen de mond vol heeft over social media zien wij een revival van het simpele drukwerk met een originele folder. Onze gasten komen voornamelijk uit Duitsland maar we zien gestaag het aantal Nederlandse gasten toenemen. Door de samenwerking binnen de SnowWorld Groep kan men met het Ski jaarabonnement in meerdere ski hallen terecht zonder daarvoor meer te betalen.”

Kijk voor meer inspiratie op www.alpenpark-Neuss.de

Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

web       : www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl