Waar de prijsvechters in de fitnessbranche leden verliezen, haalden Han en Marjolijn onlangs 16 miljoen aan vreemd vermogen op om TrainMore door te laten groeien naar de grootste sportschoolketen in de grote steden. Reden genoeg om Han en Marjolijn te volgen voor Ziggo’s documentairereeks ‘Uitblinkers in Zaken’.

Waar de prijsvechters in de fitnessbranche leden verliezen, haalden Han en Marjolijn onlangs 16 miljoen aan vreemd vermogen op om TrainMore door te laten groeien naar de grootste sportschoolketen in de grote steden. Reden genoeg om Han en Marjolijn te volgen voor Ziggo’s documentairereeks ‘Uitblinkers in Zaken’.

De fitnessbranche is een verzadigde markt waar budgetketens een stevig potje armpje drukken om nieuwe leden, maar ondernemersechtpaar Han Doorenbosch en Marjolijn Meijer groeien met hun Urban Gym Group, waaronder de concepten TrainMore, Club Sportive en High Studios vallen, juist wél in dit segment.

Hoe weten ze steeds meer leden te werven ondanks de moordende concurrentie? En hoe wisten ze de weg naar boven te vinden toen het bijna misging?

Wanneer de crisis uitbreekt, leden vertrekken en de opkomst van budgetketens de concurrentie ineens veel groter maakt, gaat Han gebukt onder enorme stress en belandt hij in een burn-out. “Dat heeft in totaal drie maanden geduurd. Ik besloot toen om een MBA te gaan volgen. Om mezelf bedrijfseconomisch te scholen zodat ik de juiste verantwoordelijkheden kon nemen om een grote organisatie aan te sturen.” Tijdens zijn MBA onderzoekt Han andere businessmodellen van bijvoorbeeld Google en Ryanair. Hij heeft een Eureka-moment om tot een eigen businessmodel te komen. Zo ontstaat het idee van TrainMore: een onderscheidend concept waarbij leden minder betalen naar mate ze meer sporten. Elke keer dat je sport, gaat er een euro af van je abonnement.

En dat blijkt te werken. “TrainMore-leden gaan 70 procent meer sporten dan het landelijk gemiddelde,” vertelt Marjolijn in de documentaire. In de complete documentaire van bijna 25 minuten krijgt de kijker een kijkje achter de schermen bij de succesvolle fitnessketen. Han en Marjolijn vertellen alles over de totstandkoming van hun succesvolle concept en hoe ze aan de hand van beleving, data en technologie blijven innoveren. De aflevering staat sinds vandaag online en is hier te bekijken: ziggo.nl/trainmore

https://www.youtube.com/watch?v=4t4bRx5fmQs&list=PLfS_PHApbDFIOonAlq89yrpcR-1nxSqXJ

Wie zijn Han Doorenbosch en Marjolijn Meijer?

Han Doorenbosch (1972) volgt in 1992 een opleiding tot gymleraar. Twee jaar later geeft hij aerobiclessen in Amsterdam. 1998 neemt hij samen met zijn vrouw Marjolijn Meijer (1971) een klein fitnesscentrum over in Hilversum. Tegenwoordig is Han druk bezig met het vinden van goede locaties om de groei van hun fitnessimperium goed te laten verlopen, terwijl Marjolijn, die ooit begon als kleuterjuf, zich bezighoudt met de zachte kant van de Urban Gym Group, zoals HR en cultuur.

Over Uitblinkers in Zaken Ziggo Zakelijk inspireert ondernemers door echte verhalen van succesvolle ondernemers te laten zien. In de documentaireserie ‘Uitblinkers in Zaken’ komen ondernemers aan het woord die uitblinken in hun vak. Zo volgden we de topondernemers achter bunq, The Next Web, Corendon, Oger, New York Pizza, MAS, Studio 100, Tiqets, AFAS en Omoda. Nu staat TrainMore in de schijnwerpers