Veel recepties van vakantieparken in Nederland zien er praktisch nog hetzelfde uit als 30 jaar geleden. Te vaak nog ongeïnspireerde balie, een rek informatiefolders en wat koopwaar; veelal gesponsord speelgoed.

Veel recepties van vakantieparken in Nederland zien er praktisch nog hetzelfde uit als 30 jaar geleden. Te vaak nog ongeïnspireerde balie, een rek informatiefolders en wat koopwaar; veelal gesponsord speelgoed.

Er is nagenoeg niks veranderd en we zijn het punt van nostalgie wel voorbij. Ik voel eerlijk gezegd alleen nog maar frustratie als ik na een autorit van twee uur met drie kinderen in de rij moet staan om de sleutel van onze accommodatie in ontvangst te nemen. Beste vakantieparken van Nederland: dit móet en kan anders!

De receptie op vakantieparken van nu

De receptie op een vakantiepark is ontstaan uit de noodzaak om praktische zaken te regelen. De gasten moeten worden ingecheckt, de telefoon gaat en er zijn allerlei praktische vragen die moeten worden beantwoord. Een balie met een medewerker erachter is dan een voor de hand liggende oplossing. Om duidelijk te krijgen wat de rol is van een receptie op een vakantiepark en hoe het ook anders kan, maken we onderscheid in de rol van eerste aanspreekpunt, praktisch regelpunt en informatiepunt.

Allereerst zijn de dames en heren achter de receptie het eerste aanspreekpunt bij aankomst. Bij aankomst vul je soms nog formulieren in, je ontvangt een plattegrond van het park waarop wordt uitgetekend waar jouw accommodatie zich op het park bevindt. Op datzelfde kaartje vind je vaak wat praktische informatie over het park. De openingstijden van het zwembad en de parkwinkel, het activiteitenprogramma, etc. Verder ontvang je de sleutel, eventueel een slagboompas of zwembadpasjes en kun je vervolgens op weg naar je accommodatie.

Gedurende het verblijf op een vakantiepark kun je ook voor verschillende praktische zaken bij de receptie terecht. Inschrijven voor kinderactiviteiten, huren van een dvd (ja, dat bestaat ook nog), was- en droogmunten voor de wasserette, het regelen van extra kindermeubilair of beddengoed, vouchers voor het internet, reserveren van de bowlingbaan of tennisbaan, etc.

Dan vervult de receptie nog de functie van informatiepunt . Vergelijk deze rol met die van het VVV-kantoor. Als het goed is kun je allerlei informatie over de omgeving verkrijgen. Zijn er leuke fiets- en wandelpaden in de buurt? Welke steden of dorpen in de omgeving zijn leuk om te bezoeken? Zijn er leuke attractieparken in de buurt? Een goed restaurant? Je kunt er wandelkaarten, fietskaarten en autoroutes krijgen, ansichtkaarten en allerlei informatiefolders. Vaak kun je bij de receptie ook entreebewijzen met korting kopen.

Een collage met een grote verscheidenheid van recepties...

Is de receptie op vakantieparken nog wel van deze tijd?

Het antwoord is hier simpelweg nee. De recepties op vakantieparken lopen ver achter op trends en ontwikkelingen en sluiten niet meer aan bij de behoefte van gasten. De receptie is er nog steeds op geënt praktische zaken op te lossen. Het is een noodzakelijk kwaad. Er wordt niet direct geld verdiend dus daar wordt zo weinig mogelijk aandacht aan besteed. Maar dingdong, het draait allang niet meer om wat het vakantiepark nodig heeft. Kijk naar wat de gast nodig heeft en bepaal dan welke functie(s) een receptie nog moet hebben.

Allereerst is de receptie als ontvangst een enorme frustratie. Als je na een lange reis aankomt met je auto vol bagage, dan wil je niet langs een receptie, dan wil je naar je accommodatie. Center Parcs speelt hier al op in door hun gasten de optie te bieden om met een e-ticket in te checken. Er zijn ook parken die de sleutel van de accommodatie van tevoren opsturen naar hun bezoekers. Dit lijkt geen houdbare oplossing, maar sluit wel aan bij de behoefte aan gemak. We kijken uit naar een digitale sleutel waarmee we meteen onze accommodatie in kunnen, zonder gedoe.

Veel van de praktische ondersteuning van een receptie kan worden overgenomen door technologie. En dat is ook nog eens een stuk duurzamer, om er nog maar een trend in te gooien. De grote vakantieparken hebben al apps waarin je kunt zien wat er allemaal op het park te doen is, het activiteitenschema kunt inzien en activiteiten kunt boeken, restaurants kunt bekijken en reserveren en waarin je kunt zien wat er allemaal in de omgeving te doen is. Dit mag nog wel veel uitgebreider en dat zal in de toekomst ook gebeuren. Je mobiel als digitale sleutel tot je accommodatie en het zwembad, extra services boeken, een bakfiets huren, fietsroutes en wandelroutes bekijken, het kan in de toekomst allemaal digitaal. Je kunt dan, voordat je vakantie begint, vast bekijken wat je wilt gaan doen en dit eventueel regelen. Heerlijk toch?

Van informatie naar inspiratie

Als we dan de receptie niet meer nodig hebben voor aankomst en het regelen van praktische zaken, wat blijft er dan nog over? Weinig. Je zou ervoor kunnen pleiten om de receptie in z’n geheel op te heffen. Het vakantiepark wordt een vrije zone zonder “toegangspoort”, je komt en gaat wanneer je wilt, allemaal te regelen via het internet. Het sluit ook naadloos aan bij de behoefte van bezoekers aan rust en cocoonen. We hebben helemaal geen zin om langs een receptie te moeten om allerlei zaken te regelen.

Toch zijn er redenen om het persoonlijk contact met de gast juist wél te willen. Er zijn altijd bezoekers die het fijn vinden om een aanspreekpunt te hebben. Een andere ontwikkeling is dat mensen graag meer beleving zoeken en geïnspireerd willen raken. Daar is persoonlijk contact een mooi middel voor. Maar dan moet het heel anders. Buig de ouderwetse recepties om naar een ruimte waarin gasten worden meegenomen. Luister naar ze en bied maatwerk. Ontvang ze met een kop koffie of thee in een sfeervolle ruimte waar ze positief verrast worden.

Inspireer de gasten met workshops over de lokale cultuur of lezingen over de natuur in de omgeving, maar laat ze niet in de rij staan om in te checken of de bowlingbaan te reserveren.

Met dank aan:

Redacteur: Christina Nijenhuis, Mede-eigenaar Parkvakanties - www.parkvakanties.nl