Nederland heeft, met het organiseren van het Eurovisie Songfestival 2020 een topevenement in huis. Naast een week met veel bezoekers, zorgt het festival ook voor de nodige kansen om een stad of regio internationaal te profileren. Welke stad gaat aan de haal met dit buitenkansje?

Nederland heeft, met het organiseren van het Eurovisie Songfestival 2020 een topevenement in huis. Naast een week met veel bezoekers, zorgt het festival ook voor de nodige kansen om een stad of regio internationaal te profileren. Welke stad gaat aan de haal met dit buitenkansje?

Op dit moment hebben de volgende steden/regio’s zich gemeld: Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Leeuwarden/Friesland, Maastricht/Limburg, Rotterdam en Utrecht. Andere geïnteresseerde steden worden ook nog in de gelegenheid gesteld om binnen de termijn een bidbook in te dienen. Meer informatie: NPO

Songfestival en toeristische spreiding

Ook het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) mengt zich actief in de discussie over de promotiekansen van het Songfestival: "De rivaliserende Nederlandse steden hebben het goed begrepen. Het songfestival is inderdaad een unieke kans voor de promotie van Nederland. Maar dan wél op de juiste manier en voor de juiste doelen. Dus alsjeblieft geen beelden van romantische Amsterdamse grachten, klompen bij de Zaanse Schans en de Nachtwacht uit het Rijksmuseum. Maar juist een aanvullend, verrassender beeld van Nederland, dat het totaalplaatje rijker maakt. Gebruik het songfestival om de minder bekende plekken te tonen van ons land. " meer informatie op www.nbtc.nl

NBTC Directeur Jos Vranken neemt in een interview met VNO NCW duidelijk een stelling is. Zijn voorkeur gaat uit naar een locatie buiten de Randstad. Zie ook : Waarom het songfestival zeker niet naar Amsterdam moet.