De soft opening van de nieuwe darkride Popcorn Revenge in Walibi Belgie heeft inmiddels plaatsgevonden. Op 24 maart j.l. kreeg de internationale vakpers een kijkje achter de schermen. Het meest vernieuwende aspect aan de attractie is de onvoorspelbaarheid van de beleving.

De soft opening van de nieuwe darkride Popcorn Revenge in Walibi Belgie heeft inmiddels plaatsgevonden. Op 24 maart j.l. kreeg de internationale vakpers een kijkje achter de schermen. Het meest vernieuwende aspect aan de attractie is de onvoorspelbaarheid van de beleving.

The future is Erratic

De attractie Popcorn Revenge is een darkride in 6 persoons karretjes (Door ETF rides) gecombineerd met een interactieve spelvorm inde vorm van een schietspel op grote schermen. Dat de voertuigen trackless zijn is inmiddels al bij meerdere attracties toegepast. We zien dat o.a. ook in Symbolica (Efteling) en Ratatouille (Walt Disney Studios, Paris). Wat nieuw is, is een toevoeging van ingenieuze software, waardoor de routes variabel worden. In de attractie zijn zes zalen - maar je mist er altijd willekeurig eentje. Ook de volgorde en tijdsduur van het bezoek aan een (schiet)zaal is onvoorspelbaar. Daardoor krijg je elke rit een andere ervaring mee. (Erratic).

IP en nieuw businessmodel

Voor de attractie Popcorn Revenge is een hele reeks aan Popcorn karakters ontwikkeld door het creatieve team van attractie-ontwikkelaar Alterface. Bij de verkoop van een attractie aan een park speelt deze, in eigen huis ontwikkelde IP, een belangrijke rol als upsell argument. Er is namelijk een hele reeks aan souvenirs ontwikkeld die in de souvenirshop kan worden aangeboden. In Walibi Belgium is de souvenirshop als uitgang van de attractie gesitueerd, waardoor elke bezoeker er mee in aanraking komt.

Gaming zorgt voor interactiviteit

Waar de meeste attracties een passieve beleving zijn, (Je ondergaat de beleving), krijgt de bezoeker van de Popcorn Revenge een actieve rol toebedeeld. Daar zorgt het gaming-element voor. Het toevoegen van een spel aan een attractie heeft volgens Benoit Cornet, ceo van Alterface, een belangrijke invloed op het attractie concept: "Bij een 'normale' attractie kun je precies plannen wat een deelnemer aan een attractie meemaakt. Als je de deelnemers een rol geeft, dan voeg je een onvoorspelbaar element in. Daar moet je in de hele opzet van de attractie rekening mee houden."

Schaalbare attractie

De locatie die in Walibi Belgium beschikbaar was zorgde voor een beperking van de oppervlakte. De hele attractie, met 6 scenes is gebouwd op 400 m2 en heeft een capaciteit van 560 personen per uur. Cornet: "Het mooie van deze nieuwe vorm van 'bezoekers-gecentreerde attractie' is dat het concept schaalbaar is. Bij parken met meer ruimte en die meer variatie willen bieden, kun je het aantal scenes uitbreiden. We zien echter ook kansen voor deze attractievorm op indoor locaties zoals Shopping Malls of Family Entertainment Centers, die vaak wat minder oppervlakte beschikbaar hebben. "

Aanpassing aan thema en doelgroep

De attractievorm lag al op de plank toen Walibi bij Alterface aanklopte voor een oriënterend gesprek. De nieuwe attractie was bedoeld voor de Indiaas georiënteerde themazone Karma World. Om die reden werd de attractie, waarvan de verhaallijn zich afspeelt in een bioscoop, omgevorm tot een Bollywood wereld. Met de nieuwe attractie wil Walibi België zich weer meer richten op de doelgroep families. Deze attractie is daarvoor uitstekend geschikt omdat jong en oud de attractie samen kunnen beleven.

Specialisten van diverse disciplines

Het Belgische bedrijf Alterface was degene die de opdracht van Walibi holland kreeg. Zij ontwikkelden de nieuwe attratie niet alleen, maar haalden voor de ontwikkeling diverse specialisten bij elkaar. Dat waren o.a. Jora Vision voor de thematisering, Barco voor de projectoren, ETF voor het vervoersysteem en Painting with light voor de belichting.

Met dank aan: Alterface Interactive Darkrides (voor de uitgebreide toelichting en kijkje achter de schermen.)