In 2019 en 2020 groeit het buitenlandse toerisme in de regio sterker dan in de grote steden, verwacht ABN AMRO. Dit jaar bedraagt deze stijging in de regio’s zes procent. Lokale festivals, musea en attractieparken kunnen hiervan profiteren, bijvoorbeeld door een ‘overloop’ van toerisme vanuit de drukkere gebieden te stimuleren.

In 2019 en 2020 groeit het buitenlandse toerisme in de regio sterker dan in de grote steden, verwacht ABN AMRO. Dit jaar bedraagt deze stijging in de regio’s zes procent. Lokale festivals, musea en attractieparken kunnen hiervan profiteren, bijvoorbeeld door een ‘overloop’ van toerisme vanuit de drukkere gebieden te stimuleren.

Drukte in grote stad biedt kansen aan regio’s

De discussie over het massatoerisme in Amsterdam, zoals de omstreden rol van Airbnb in de logiesmarkt en de belasting voor cruiseschepen, bieden voor regio’s buiten de stad juist kansen. Bovendien gaan millennials tijdens hun vakantie op zoek naar ‘authentieke’ ervaringen, onder meer door net zo te leven als de lokale bevolking. Zij zullen niet alleen de toeristische trekpleisters willen zien, maar soms de drukke gebieden juist willen vermijden. Voor de regio’s zijn millennials dan ook een belangrijke doelgroep waarop zij hun promotieacties kunnen richten.

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen.

Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei van hotels: waar in 2018 het aantal overnachtingen nog steeg met zeven procent, is de groei in 2019 en 2020 naar verwachting vijf procent. In 2019 verwacht ABN AMRO een groei van de totale toerismesector met drie procent. Deze stijging komt vooral voor rekening van buitenlandse toeristen.

Nederlandse toeristen weten grote steden juist vaker te vinden

Voor grote delen van ons land biedt het toerisme interessante kansen, omdat hier volgens ABN AMRO geen sprake is van overtoerisme, maar eerder van ondertoerisme. De bijdrage van toerisme-inkomsten aan de nationale economie is in omliggende landen veel hoger dan in Nederland. Sterker: binnen de EU is die bijdrage alleen in Litouwen en Polen lager. “De drukte in grote steden kan andere regio’s een toeristische impuls geven. Dat was vorig jaar al zichtbaar, toen het buitenlands toerisme in Amsterdam veel trager groeide dan buiten de grote steden. Chinese toeristen verkennen de Haarlemmermeer, maar ook Gelderland en Limburg. Britse bezoekers ontdekken Flevoland en Noord-Brabant”, zegt Sonny Duijn, Sectoreconoom Retail en Leisure van ABN AMRO. “Wat opvalt, is dat Nederlandse toeristen juist de drukte van de grote steden opzoeken en momenteel niet gevoelig lijken voor de gevolgen van massatoerisme. Dat blijkt uit de zeer sterke groei van het binnenlandse toerisme in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. In de vier grote steden is het aantal overnachtingen van Nederlandse toeristen sinds 2012 met 54 procent gestegen. In de regio’s daarbuiten bedroeg deze groei slechts 7 procent.”

Meer informatie en maandelijkse Leisure Update: ABN AMRO sector leisure