Eigenaren van groepsaccommodaties zijn optimistisch gestemd over de toekomst. Dat blijkt uit de nieuwe strategische visie voor groepsaccommodaties, opgesteld in opdracht van de stichting Groepsaccommodaties Nederland. Ze zien volop marktkansen, de kwaliteit van de groepsaccommodaties groeit en de ondernemers in de sector werken steeds meer samen, o.a. op het gebied van marketing.

Eigenaren van groepsaccommodaties zijn optimistisch gestemd over de toekomst. Dat blijkt uit de nieuwe strategische visie voor groepsaccommodaties, opgesteld in opdracht van de stichting Groepsaccommodaties Nederland. Ze zien volop marktkansen, de kwaliteit van de groepsaccommodaties groeit en de ondernemers in de sector werken steeds meer samen, o.a. op het gebied van marketing.

Zie ook: Groepsaccommodaties Nederland richten nieuwe belangenorganisatie op (27-07-2017)

Daarnaast liggen er kansen door meer focus op doelgroepen, beleving en arrangementen. De strategische visie werd gepresenteerd in de Kop van Overijssel aan eigenaren van groepsaccommodaties, tijdens de tweedaagse groepsreis van Groepsaccommodaties Nederland.

“De markt van groepsvakanties en groepsuitjes is sterk in beweging” licht manager Alex de Ruiter van Groepsaccommodaties Nederland toe. “Mensen gaan steeds meer in groepsverband op pad in wisselende samenstelling. Het aanbod kent steeds meer spelers naast de traditionele groepsaccommodaties” Ook op het gebied van marketing beweegt de sector. Er is een veelheid aan boekingsplatforms en groepsaccommodatie-ondernemers nemen het heft in eigen handen door samen het provisievrije boekingsplatform ElkeGroep.nl op te richten. En tot slot hebben ondernemers begin 2017 een eigen branche-organisatie opgericht, de stichting Groepsaccommodaties Nederland (GAN). “GAN staat voor de belangenbehartiging en promotie van de op dit moment ca. 100 leden”, vertelt De Ruiter. “Het is een enthousiaste club met allemaal ondernemers met één of meerdere groepsverblijven, van eenvoudig tot luxe en met 15 tot ruim 400 bedden.”

Gelet op al deze ontwikkelingen heeft GAN het initiatief genomen om te komen tot een nieuwe strategische visie voor de groepsaccommodaties. Voor de ontwikkeling van deze visie zocht GAN de samenwerking met het Centre of Expertise Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH) en de Hogescholen Breda University of Applied Sciences (BUas; voorheen bekend als NHTV) en NHL Stenden, die hiervoor ook haar European Tourism Futures Institute heeft ingezet.

Gunstige marktverwachtingen

“De eigenaren van groepsaccommodaties zien de toekomst in het algemeen zonnig tegemoet” licht onderzoeker en projectleider Erik van Nuland, verbonden aan BUas, toe.  “De markt is groot en de marktverwachtingen zijn gunstig. Het aantal groepsaccommodaties is de laatste 6 jaar met 14% gegroeid.” Daarnaast zijn er steeds meer familiehuizen op bungalowparken en campings. De concurrentie is dan ook groot, maar er is voldoende vraag. Familie- en vriendengroepen blijven met ca 45% de grootste afnemer. “Hier liggen nog kansen, omdat een groot deel van de families het fenomeen ‘groepsaccommodaties’ met haar ruimte, rust en privacy nog niet heeft ontdekt”, vult Van Nuland aan. Ook zijn er voor groepsaccommodaties mogelijkheden op het gebied van dagrecreatie. “De zakelijke markt zorgt verder voor ca 10% van de bezetting en biedt met een groeiende economie kansen. Duidelijke groeimarkten zijn o.a. de buitenlandse markt (Duitsers, Belgen en het ontlasten van Amsterdam e.o.) en zingevingsgroepen.”

Aandachtspunt is de kostenstructuur. Er werken nu ca 9000 medewerkers bij de ruim 1000 bedrijven met ca 56.500 slaapplaatsen in de sector, maar het personeel wordt schaarser. “De kapitaalsintensiteit van de sector maakt dat bij stijgende financieringslasten de impact groot kan zijn”, vertelt Van Nuland. “Op het gebied van marketing wordt het spannend of de ondernemers in de sector in staat zijn om samen een vuist te maken tegen de commerciële boekingssites, al is de kans klein dat één van deze aanbieders uit zal groeien tot een ‘disruptor’ zoals Booking.com voor de hotels. En ook het grote aandeel van herhalingsbezoek heeft hierop een dempende werking.”

Al met al is er op dit moment geen reden tot klagen. En de komende jaren zal dit op sectorniveau zo blijven. Maar de sector doet er goed aan om tijdig na te denken over de fase hierna. “Als de concurrentie maximaal is en de markt op z’n top zit, krijgt de sector te maken met verschijnselen van verzadiging zoals prijsdruk en aanbiedingen. En dan kunnen bedrijven snel in de problemen komen, want de rendementen zijn en blijven in z’n algemeenheid bescheiden”, besluit Van Nuland.

Meer informatie: www.groepsaccommodaties-nederland.nl