Wat is het gedrag van de Nederlandse bevolking met betrekking tot de vrijetijdsbesteding en het bezoek aan uitjes? Dat was de centrale vraag in een groot onderzoek dat de ANWB heeft laten uitvoeren door Q&A.

Wat is het gedrag van de Nederlandse bevolking met betrekking tot de vrijetijdsbesteding en het bezoek aan uitjes? Dat was de centrale vraag in een groot onderzoek dat de ANWB heeft laten uitvoeren door Q&A.

Tijdens de uitreiking van de Land van ANWB awards voor leukste uitjes refereerde ANWB directeur Frits van Bruggen al aan dit onderzoek. Een belangrijke conclusie: Nederlanders zijn van plan om in 2019 vaker een 'uitje' te ondernemen. "45% van de respondenten is van plan om in 2019 hetzelfde aantal betaalde uitjes te ondernemen als in 2018. 24% is van plan om in 2019 (veel) meer uitjes te ondernemen dan in 2018." zo blijkt uit het onderzoek.

Van Bruggen was ook verheugd met de heropleving van de ANWB. Het aantal leden was even teruggezakt onder de 4 miljoen, maar gaat inmiddels weer richting de 4,6 miljoen. Dienstverlening en producten op het gebied van vrije tijd nemen een prominente positie in binnen de organisatie.

Nog enkele conclusies uit het dagrecreatie onderzoek:

Steeds meer mensen alleen op pad

De respondenten bezoeken een uitje het meest met partner (36%). Daarnaast zijn samenstellingen ‘met gezin’ (24%) en ‘met vrienden’ (20%) het meest genoemd. Het aantal mensen dat zegt allen op pad te gaan is tussen 2014 en 2018 gestegen van 4 naar 6%.

Diversiteit in betalingsbereidheid voor entree

51% van de respondenten geeft aan dat zij maximaal twintig euro per persoon willen besteden aan de entree van een uitje. 31% geeft aan dat zij maximaal 50 euro per persoon willen besteden aan de entree. 5% vindt het geen probleem als er meer dan 50 euro per persoon aan de entree van een uitje besteed wordt.

Meeste uitstapjes naar bos / recreatiegebied

De respondenten zullen in 2019 het vaakst het bos/recreatiegebied bezoeken, gevolgd door het zwembad en het strand. De respondenten verwachten dit jaar gemiddeld meer uitjes te bezoeken als in 2018, namelijk 24 uitjes.

Parkeren scoort hoog bij gewenste voorzieningen

  • Voor 30% van de respondenten is de parkeermogelijkheid bij het uitje zelf belangrijk bij de keuze voor een uitje. 25% vindt de parkeermogelijkheden in de omgeving belangrijk.
  • Naast parkeren vindt een kwart van de respondenten de aanwezigheid van zit-en rustplekken belangrijk. Hoe ouder de respondent is, hoe belangrijker men dit vindt.

Kwart van de bevolking hecht veel waarde aan reviews

  • 25% van de respondenten geeft aan de mening van andere bezoekers (heel) belangrijk te vinden. 27% van de respondenten vindt de mening van andere bezoekers daarentegen niet van belang.
  • Vooral 18 tot 45 jarigen vinden de mening van andere bezoekers over een uitje belangrijk. Indien dit je doelgroep is, is het belangrijk om reviews te delen. Op de website van LandvanANWB spelen reviews een belangrijke rol.

Helft van bezoekers actief op zoek naar aanbiedingen

49% van de respondenten maakt bij meer dan de helft van de uitjes gebruik van acties en aanbiedingen. 4% van de respondenten maakt nooit gebruik van acties en aanbiedingen.

Internet belangrijkste oriëntatiekanaal

  • 95% van de respondenten, die vooraf een ticket kopen voor een uitje, oriënteert zich hiervoor via het internet
  • 29% vraagt vrienden, familie en/of kennissen om informatie tijdens het oriëntatieproces. Vooral respondenten in de leeftijd van 18 tot 30 jaar vragen anderen om informatie.
  • 19% van de respondenten oriënteert zich via drukwerk als kranten, tijdschriften en folders. 45-plussers maken meer gebruik van drukwerk als oriëntatiemiddel dan respondenten onder de 45 jaar.

Website van de attractie is het belangrijkst

  • De website van het uitje zelf is de populairste website tijdens het oriëntatieproces voor het vooraf kopen van een ticket voor een uitje. 67% van de respondenten, die zich oriënteren via het internet, bezoekt deze website.
  • Na de website van het uitje zijn de websites dagjeweg.nl, anwb.nl, ticketveiling.nl en spoordeelwinkel.nl de meest populaire websites tijdens het oriëntatieproces.
  • 86% koopt weleens een ticket via de website van het uitje zelf. Na de website van het uitje zelf koopt men met name tickets via spoordeelwinkel.nl, anwb.nl, actievandedag.nl en ticketveiling.nl.

Twee op de vijf is bereid per persoon 15 tot 20 euro uit te geven aan eten/drinken

Twee op de vijf respondenten is bereid maximaal 15 tot 20 euro uit te geven aan eten/drinken per persoon. 17% vindt het geen probleem om meer dan 25 euro per persoon aan eten/drinken uit te geven. 5% is niet bereid meer dan 5 euro uit te geven.

Horecavoorziening in themastijl?

  • 27% van de respondenten vindt het (zeker) belangrijk dat de horecavoorziening in themastijl is ingericht. Vooral jongeren (18-29 jaar) vinden dit belangrijk.
  • 35% vindt het daarentegen niet (heel) belangrijk dat het thema van de horecavoorziening aansluit bij het thema van het park. Vooral 60-plussers vinden dit niet belangrijk.

Met dank aan: LandvanANWB / ANWB