Het bieden van foodservice is een vak apart, maar een recreatiebedrijf zonder eten en drinken is niet compleet. Op de Horecava zagen we diverse trends voorbij komen die ook voor de recreatiesector een meerwaarde hebben in beleving en bedrijfsresultaat. Onze observaties…

Het bieden van foodservice is een vak apart, maar een recreatiebedrijf zonder eten en drinken is niet compleet. Op de Horecava zagen we diverse trends voorbij komen die ook voor de recreatiesector een meerwaarde hebben in beleving en bedrijfsresultaat. Onze observaties…

Food is fun

Eten en drinken is een primaire levensbehoefte. In recreatiebedrijven zien we dat de F&B voorzieningen dan ook veelal als servicemodel worden gezien. Steeds vaker wordt, ook in de traditionele horeca, eten gezien als een beleefmoment. Je eet niet om je honger te stillen, maar omdat het leuk is. Om het nog leuker te maken worden er nieuwe concepten bedacht. Eten wordt bijvoorbeeld wordt instagrammable (fotogeniek); met een spaarsysteem wordt er een spelvorm aan het betellen van eten gekoppeld (piggy.nl); en er wordt een verhaal verteld over de herkomst van je eten.

Efficiënter en sneller produceren

Het is al jaren één van de knelpunten in de recreatiesector; de lange wachtrijen voor de F&B punten op de drukste momenten - vaak de lunch. Het is ook één van de redenen voor gasten om zelf hun boterhammetjes mee te nemen. Wie de efficiency weet te verhogen, kan dus het rendement verbeteren. Door werkzaamheden te automatiseren of zelfbediening toe te passen kun je bovendien besparen op het (lastig te vinden) personeel. Met name in de zone 'high traffic locations' lieten aanbieders zien wat er op dit gebied mogelijk is; Werken met robots (hoteloplossing.nl) , een snelle productielijn met bestelkiosken voor pizza's (als franchiseformule bij Happy Italy) , warmhoudvitrines (Lekkerland) waardoor je vooruit kunt produceren en doe het zelf menu's. Een tip van Lekkerland: "Kijk bij het samenstellen van je menu of je meerdere producten kunt realiseren met veel dezelfde ingrediënten.". Ook een app waarmee je gasten zelf de weg vinden in de regio (door planlights.com) hoort bij het efficiënter maken van je bedrijf.

Outdoor cooking

Dit is een trend die zich al langer ontwikkeld. De waardering voor het buitenleven neemt toe en daarbij hoort ook 'buiten eten'. Op TV zijn barbequeprogramma's op dit moment bijzonder populair. Restaurants hebben nog niet vaak een buitenkeuken. Maar als je de mogelijkheden ziet, dan is dat absoluut passend bij een zomeravond-diner op een camping of bungalowpark.

Meerdere eetmomenten

Het traditionele patroon van ontbijt - lunch - diner is steeds meer aan het vervagen. Mensen willen eten wanneer zij trek hebben en dat kan op steeds meer verschillende locaties. Mensen in hun vrije tijd zijn nog minder aan een vast patroon gebonden, dus de recreatiesector vraagt bij uitstek om flexibiliteit in de foodservice. De andere kant van de medaille is wel dat je de hele dag (vers) aanbod wilt aanbieden en dat daar vaak ook personeel voor beschikbaar moet zijn. Hoe vindt ja daarin de juiste balans? Bij grote buitenlands all-in resorts werkt men veelal met buffetten die de hele dag gevuld blijven. Op de Horecava werden ook mogelijkheden getoond om eten langer vers te houden of mogelijkheden voor eten en drinken uit vitrines en automatieken.

Ontzorgen

De laatste trend die groot werd uitgelicht op de Horecava is die van de bestelservice. Horeca in de steden halen een groot deel van hun omzet uit thuisbezorgdiensten, die weer gegroepeerd zijn in enkele platformen (Deliveroo, thuisbezorgd.nl e.d.). Thuisbezorgen gaat ook in de recreatiesector belangrijker worden. Als je dit niet oppakt met je eigen restaurants, dan is het aannemelijk dat de grote ketens straks op je vakantiepark komen bezorgen.

Meer informatie: www.horecava.nl