Een van de meest succesvolle citmarketingcampagnes ter wereld wordt toch niet helemaal de nek omgedraaid. Het op één na bekendste citymarketinglogo ter wereld - alleen 'I ❤ NY' is bekender, blijft toch nog zichtbaar op diverse plekken in Amsterdam. Alleen de letters locatie op het Museumplein worden definitief verwijderd. Een van de meest succesvolle citmarketingcampagnes ter wereld wordt toch niet helemaal de nek omgedraaid. Het op één na bekendste citymarketinglogo ter wereld - alleen 'I ❤ NY' is bekender, blijft toch nog zichtbaar op diverse plekken in Amsterdam. Alleen de letters locatie op het Museumplein worden definitief verwijderd.

In de vergadering van 8 november heeft de Amsterdamse Gemeenteraad, als eigenaar van het motto I amsterdam, ingestemd met de motie van GroenLinks waarin wordt verzocht de I amsterdam letters op het Museumplein weg te halen. De raad heeft eveneens aangegeven dat I amsterdam niet uit het straatbeeld verdwijnt en dat de letterset I amsterdam ingezet kan worden in andere buurten en op andere locaties. Er is veel gezegd en geschreven over het motto I amsterdam. Een motto waar we met elkaar de afgelopen jaren intensief in hebben geïnvesteerd: de culturele instellingen, de bedrijven, de metropool, de gemeente Amsterdam, de kennisinstellingen, en Amsterdam Marketing. Amsterdam Marketing stelt in een reactie op het besluit: "Het heeft heel veel mensen beziggehouden. Wat ook wijst op een enorme betrokkenheid: van bewoners, partners, bedrijven en bezoekers. Dat is ook Amsterdam: de stad van de (soms hoogoplopende) emotie, van loyaliteit en altijd een woordje klaar. Wij zullen de motie als licentiehouder uitvoeren. Maar we realiseren ons ook dat er mensen hevig teleurgesteld zijn: bezoekers, buurtbewoners en ondernemers. De wens om de I amsterdam letterset op andere locaties in te zetten past in het voornemen van het nieuwe college om samen met ons nog nadrukkelijker in te gaan zetten op spreiding van bezoekers. En ondersteunt daarmee de door ons ingezette strategie om Amsterdam groter te maken. Door onder meer herhaalbezoekers te stimuleren andere buurten te bezoeken." Waar gaan ze heen? Dat zullen veel bezoekers zich afvragen. Daarom zetten we te zijner tijd gastvrouwen en –heren in om hen op het Museumplein op te vangen en te informeren. Dat is onze eerste prioriteit. Parallel daaraan gaan we met stakeholders en geïnteresseerden in gesprek om te bespreken waar de letters hierna naartoe verhuizen. De letterset op Schiphol blijft gewoon staan. Bron en meer informatie: Amsterdam Marketing