De horeca- en recreatiesector bevindt zich in een groeifase. Consumenten geven meer uit, eten vaker buiten de deur en ook de groei in het aantal buitenlandse gasten zet verder door. Dat mooie beeld schetst Rabobank in de sectorupdate van oktober. Bij de hotelovernachtingen is een vertraging van de groei zichtbaar. De horeca- en recreatiesector bevindt zich in een groeifase. Consumenten geven meer uit, eten vaker buiten de deur en ook de groei in het aantal buitenlandse gasten zet verder door. Dat mooie beeld schetst Rabobank in de sectorupdate van oktober. Bij de hotelovernachtingen is een vertraging van de groei zichtbaar. Enkele trends waar horeca en recreatie de komende jaren mee te maken krijgen... [caption id="attachment_56704" align="alignright" width="300"] Toeristen op de Dam in Amsterdam[/caption]Groei toerisme zet verder door De groei van het inkomende toerisme zal de komende jaren doorzetten. In het eerste halfjaar van 2018 mocht Nederland al ruim 500 duizend toeristen meer ontvangen dan in dezelfde periode in 2017. In de afgelopen jaren laat het tweede halfjaar een ongeveer vergelijkbaar beeld zien, waardoor de verwachting is dat Nederland in 2018 ongeveer 1 miljoen toeristen meer mag ontvangen dan in 2017. Hiermee komt het aantal toeristen in 2018 al op 19 miljoen. Bij een gelijkblijvende groeitrend, zal Nederland in 2019 voor het eerst meer dan 20 miljoen toeristen ontvangen. De prognose van het NBTC is dat Nederland in 2030 zelfs 29 miljoen toeristen zal ontvangen. We eten vaker buiten de deur We blijven meer buiten de deur consumeren. De consument is opzoek naar gemak en is bereid hiervoor te betalen. Dit zorgt voor een grotere vraag. De behoefte verschilt wel per doelgroep. Zo geeft 5% van alle ondervraagden aan eens per week uit eten te gaan, terwijl dit aandeel bij millenials 29% is (Bron: Food Research Company). Aanbod blijft verder toenemen Het aantal bedrijven dat actief is in de horeca en recreatiesector blijft toenemen. De verwachting is dat het aanbod van bedrijven de komende tijd dan ook verder zal toenemen. Er is alleen een dalende trend te zien bij het aanbod van cafés en het aantal campingplaatsen. In de hotelsector constateren we met name dat door het restrictieve beleid van de gemeente Amsterdam ten aanzien van de verruiming van het aanbod, nieuwe accommodaties uitwijken naar andere gemeentes binnen de MRA. Bron en meer informatie: www.rabobank.nl