Het bestaan van de community Code49: Cultureel Ondernemen in Duurzaam Erfgoed is een feit. Het netwerk kreeg een kickstart doordat 10 van de 54 aanwezige organisaties, overheden en ondernemers meteen al tekenden voor een financiële bijdrage aan de ontwikkeling van het mobiele platform, meer activiteiten, onderzoek en duurzame kennisdeling. Het bestaan van de community Code49: Cultureel Ondernemen in Duurzaam Erfgoed is een feit. Het netwerk kreeg een kickstart doordat 10 van de 54 aanwezige organisaties, overheden en ondernemers meteen al tekenden voor een financiële bijdrage aan de ontwikkeling van het mobiele platform, meer activiteiten, onderzoek en duurzame kennisdeling.

Zoals een van de leden voorspelde, kan de community of practice gaan functioneren als wegenwacht voor cultureel ondernemen in historisch erfgoed (gebouwen en landschap) en bijdragen aan een duurzame toegankelijkheid en waardebesef hiervan. Bijna 100 inschrijvers toonden belangstelling in de eerste vergadering. De interesse mondde uit in enthousiasme voor het initiatief van Birgit Dulski (Nyenrode Business Universiteit) en Menno Heling (MMNieuws en ifthenisnow.eu) om sectorale deelnemers te overschrijden uit de vier stakeholder doelgroepen. Met name het integraal benaderen van verschillende stakeholderdoelgroepen en disciplines. Eind van de middag was de door de aanwezigen zelf bedachte naam een ​​feit: Code49: Cultureel Ondernemen in Duurzaam Erfgoed. Prioriteiten van Code49 deelnemers Een culturele functie in historische gebouwen, het lijkt een voor de hand liggende combinatie en we genieten er allemaal van. De deelnemers aan Code49: Het eerste spoor is gericht op duurzaamheid: Verken en investeer samen in duurzame energie, materiaalkeuzes, innovatieve installatie (techniek), catering, afvalbeheer, evenementen, door te onderzoeken, meten, kennis en ervaringen te delen en certificeren. Het tweede spoor is gericht op het effectief cultureel ondernemen door bundelen: Verken de capabilities to together attractieve programma’s to develop. Overheden spraken tijdens de middag uit de toegankelijkheid van leegstaande gebouwen te verbeteren en burgerparticipatie te Promotie. Deelnemers aan culturele activiteiten en deze online verzamelen en delen via een databank. En commerciële partijen staan ​​to trappelen om the business potenties of cultural ondernemers te helpen versterken door hun kennis te mixen & matchen. De Code49 community kan als testgroep voor innovatie in concepten, producten en diensten in een zogenaamd ‘Duurzaamheidslab’. Launching partners tekenen voor bijdrage De volgende organisaties tekenden een intentieverklaring voor hun financiële bijdrage aan Code49, variërend van 500 tot 2000 euro: Dijkoraad, Duurzaamheid in Podia en Musea (DPM), Hermitage en Nieuwe Kerk Amsterdam, Gemeente Hilversum, HWA Architecten, Nederlandse Installatie Advies Groep, Ornamenten Restauratie Amsterdam, Seinwezen Haarlem, Stoa en Provincie Utrecht. Hun bijdragen besteedt Code49 onder andere aan de ontwikkeling van een online kennisdeling- en projectenplatform, het organiseren van meer bijeenkomsten van en voor leden, communicatie en samenwerking. Meer informatie: www.code49.nl