Er is de afgelopen jaren een sterke verandering waargenomen in de retailsector. Winkelcentra en retailers moéten innoveren om de veeleisende klant tevreden te stellen. Tegenwoordig wil de bezoeker meer dan alleen inkopen doen; Winkelen moet voral ook leuk zijn. Onder andere entertainment speelt een grote rol. Lees hier meer over winkelgebieden die klimparken als trekpleister kunnen gebruiken. Er is de afgelopen jaren een sterke verandering waargenomen in de retailsector. Winkelcentra en retailers moéten innoveren om de veeleisende klant tevreden te stellen. Tegenwoordig wil de bezoeker meer dan alleen inkopen doen; Winkelen moet voral ook leuk zijn. Onder andere entertainment speelt een grote rol. Lees hier meer over winkelgebieden die klimparken als trekpleister kunnen gebruiken.

Afgelopen november waren wij op bezoek bij Retailbeurs Mapic in Cannes om meer te leren over leisure in de retail. Hier bleek overduidelijk dat leisure een steeds grotere rol krijgt in winkelgebieden. Steeds meer winkelcentra- en gebieden zien dat ze de consument van meer moeten voorzien dan alleen een simpele koopervaring; bezoekers moeten een belevenis ervaren. Je ziet bijvoorbeeld al indoor playgrounds, bioscopen, aquaria etc. Dit alles om het winkelend publiek van een 'dagje uit' te voorzien. De doelstelling daarbij is om deze bezoekers langer vast te houden en terugkerend bezoek te stimuleren. [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="54446,54447"] Waar winkelgebieden vaak nog winst kunnen behalen, is het benutten van ongebruikte ruimte. Deze ongebruikte ruimte zie je vaak al terug op een centrale plek zoals een atrium met zitplekken voor winkelend publiek. Deze ruimtes leveren in principe weinig op voor de winkelcentra. Klimparken of nettenparken zouden deze ruimte optimaal kunnen invullen waardoor deze een trekpleister zouden kunnen worden voor winkelgebieden én ook nog financieel aantrekkelijk kunnen zijn. Wat is hierbij van belang?

  • • Winkelend publiek moet niet gehinderd worden
  • • Thematisering is een múst; enkele voorbeelden hiervan zijn thematiseringen op basis van Angry Birds, Mario Kart etc.
  • • Minimale begeleiding, maar de begeleiding die er staat moet actief zijn en bijdragen aan het plezier
  • • Het moet een eye catcher zijn voor publiek

Om bovenstaande te realiseren zou een constructie tussen de verdiepingen kansen bieden. Door deze ruimte te benutten, kunnen kinderen en ouders per verdieping een onderdeel van het klimpark of nettenpark betreden of naar boven klimmen en vervolgens naar beneden glijden via een glijbaan. De aparte onderdelen geven weer ruimte voor verschillende leeftijden zodat het ene onderdeel uitdagender kan worden gemaakt en de doelgroep wordt vergroot. Het spectaculaire element in deze constructie is de hoogte. Hoe gaaf is het om op een aantal verdiepingen hoogte naar beneden te kijken door netten of van een plateau en ouders te zien zwaaien? Alhoewel klimparken of nettenparken nog weinig gezien zijn in winkelgebieden, bieden de concepten veel kansen door een hoge capaciteit en het vernieuwende karakter. Mocht een winkelcentrum kiezen voor een dergelijk concept, vergroot het de kansen op meer publiek, terugkerende bezoekers, extra inkomsten en een concurrerende ervaring. met dank aan: Nico de Jong, de marketingman van Active Constructions Active Constructions is bekend van outdoor klimparken, maar heeft ook diverse concepten voor indoor klim/speelgelegenheden. www.activeconstructions.nl