Boten krijgen vanaf volgend jaar te maken met grenscontroles op zee. Het gaat om alle soorten vaartuigen – zowel beroepsvaart als pleziervaart - die van het ene naar het andere EU-land varen. Ook langs de Nederlandse kustlijn komen maritieme grensposten: drijvende pontons die worden verankerd aan windturbines in zee. HISWA Vereniging – brancheorganisatie van de watersport – vindt de maatregel disproportioneel en schadelijk voor de watersport. Boten krijgen vanaf volgend jaar te maken met grenscontroles op zee. Het gaat om alle soorten vaartuigen – zowel beroepsvaart als pleziervaart - die van het ene naar het andere EU-land varen. Ook langs de Nederlandse kustlijn komen maritieme grensposten: drijvende pontons die worden verankerd aan windturbines in zee. HISWA Vereniging – brancheorganisatie van de watersport – vindt de maatregel disproportioneel en schadelijk voor de watersport.

De EU ontwikkelde deze richtlijn om de Europese grensbewaking nog verder op te schroeven. De maritieme grensbewaking vormt een belangrijk onderdeel daarin. Het doel is om het illegaal smokkelen van mensen en goederen, zoals drugs en wapens, nog verder terug te dringen. Volgens een woordvoerder van de EU zijn de grenzen in Noordwest-Europa ‘zo lek als een mandje’ door bezuinigingen van de lidstaten. De Brexit vereist zeker voor de Franse, Belgische én Nederlandse kust intensivering van controles. Absurde maatregel Elk schip, zowel een beroeps- als een pleziervaartuig, dient zich voortaan per marifoon te melden bij de betreffende grenspost. Marie-José Post, woordvoerder van HISWA Vereniging, vindt de maatregel absurd en disproportioneel: “Dit leidt tot grote vertragingen en zelfs gevaarlijke situaties. De maatregel is veel te zwaar voor de pleziervaart in relatie tot het voordeel. De weersomstandigheden op zee zijn niet geschikt voor het aanmeren van bijvoorbeeld zeiljachten bij een drijvende grenspost. Echt een voorbeeld van bureaucraten die vanuit een toren in Brussel oplossingen verzinnen zonder zich te verdiepen in de praktijksituatie.” HISWA pleit daarom voor een registratie- en identificatiesysteem dat op afstand is uit te lezen door grensbewakers. De autoriteiten hoeven dan alleen bij verdachte situaties in te grijpen. Samen met haar Europese zusterorganisaties zal HISWA Vereniging binnenkort een alternatief voorleggen aan het Directoraat Generaal Maritieme Zaken en Grensbewaking. Bon en meer informatie: www.hiswa.nl