Al jaren roepen lokale en nationale bestuurders dat de leisure-industrie moet ínnoveren’. Als ik (red. Bas Hoogland) dan vraag wat ze precies bedoelen, komen ze vaak niet verder dan nieuwe, veelal technische producten of diensten. Nou zijn er de laatste jaren heel veel aspecten geïnnoveerd. Denk aan o.a ICY thermostaten, aardwarmte installaties maar ook elektronische toegangssystemen voor bungalows en uiteraard apps waar je je tafel kunt reserveren of je in kunt schrijven voor een activiteit. Al jaren roepen lokale en nationale bestuurders dat de leisure-industrie moet ínnoveren’. Als ik (red. Bas Hoogland) dan vraag wat ze precies bedoelen, komen ze vaak niet verder dan nieuwe, veelal technische producten of diensten. Nou zijn er de laatste jaren heel veel aspecten geïnnoveerd. Denk aan o.a ICY thermostaten, aardwarmte installaties maar ook elektronische toegangssystemen voor bungalows en uiteraard apps waar je je tafel kunt reserveren of je in kunt schrijven voor een activiteit.

Op marketinggebied zijn de ‘grote jongens’ ook een eind op streek. Denk aan gepersonaliseerde mailings op basis van gastprofielen en kleuren. Ook Pretwerk.nl zal ongetwijfeld bol staan van de technische snufjes en nieuwe high-tech mogelijkheden. Dus dat komt wel goed allemaal. [caption id="attachment_52781" align="alignright" width="300"] zo doen ze dat in een hotel... (opgemaakt bed)[/caption] Vandaar dat ik u wil uitdagen als het gaat om ‘innovatieve tips die de gastverwachtingen overtreffen’. Met het hart wel te verstaan. Zaken die u (nog) niet doet of heeft. Zaken die men onthoudt, sympathie creëren, doorverteld worden, goeie reviews opleveren en er voor zorgen dat u uiteindelijk meer omzet maakt. Sommigen doen het al, velen nog niet.

  • -zo is het erg aardig om op zaterdagmorgen even langs te gaan bij de grote bungalows ( 10 pers>) om even te vragen of alles naar wens is. Deze gasten betalen best een bedrag. Daar mag wel wat extra aandacht naartoe..
  • -zo moeten we toch ook ’s van die onopgemaakte bedden af. Mijn hemel, wat is dat eigenlijk een armoede. Heb je 2 uur gereden, kun je alle bedden nog gaan opmaken. Net een gevangenis. Geen welkom, geen gastvrijheid. Middelmaat. Stop het in de prijs en vertel duidelijk dat dit inclusief is.
  • -en dan dat plasticje om die laken pakketten en nog erger handdoeken. We roepen dat het hygiënisch is. Ja, ja , nou in de hotellerie doet men dit niet. Zou je raar op staan te kijken. Dus mee stoppen en gewoon netjes neerleggen en handdoeken ophangen. En het plastic zelf direct scheiden.
  • -lekkere dikke grote handdoeken graag. Niet die dunne filodeeg lapjes omdat het contract met de linnenverhuur nog 3 jaar loopt. Nee, lekker dik. & zacht, dikker dan thuis!
  • -een handgeschreven persoonlijk welkomst kaartje. Twee regels! Twee! Inderdaad, veel werk maar o wat oogst je hier goodwill mee! Geen standaard maar pas het aan. Gebruik als onderwerp het weer, een lokaal event of een gebeurtenis.
  • -Creëer een warme, gezellige receptie/ontvangst i.p.v. zo’n gemeentehuis-balie met TL en tientallen A4-tjes zoals bij een buurthuis. Ga eens kijken bij goeie hotels en innoveer je receptie.
  • -Doe een lampje aan in de bungalow of hotelkamer. Dat is veel leuker aankomen dan in een donkere ruimte. En doe de verwarming een beetje hoger. Arriveren in zo’n kouwe bungalow is geen fijn begin of WELKOM.

[caption id="attachment_52780" align="alignright" width="169"] Bas Hoogland[/caption] Inderdaad, het is allemaal niet heel innovatief in de ogen van velen. Maar als ú bovenstaande allemaal wél doet, bent u een van de weinigen in dit vak. En bent u dus best ‘innovatief’ bezig. Ik noem dit gewoon liefde, passie en hostmanship: ‘de kunst het anderen naar de zin te maken’. En ja, voor een aantal is dit …..vernieuwend! Probeer het maar ’s uit….en geniet van de resultaten met dank aan: Bas Hoogland was 19 jaar commercieel Directeur van Landal GreenParks. Tegenwoordig is hij gastheer van ‘De Heerlijkheid Vijlen’, een bijzonder vakwerk huis dat hij verhuurt aan families tot 14 pers.. Daarnaast adviseert hij recreatiebedrijven op het gebied van marketing en productontwikkeling én is een veelgevraagd spreker over klantvriendelijkheid. www.bashoogland.com Deze blog verscheen eerder in Vakblad Recreatief Totaal