In een gezamenlijke folder roept de vrijetijdssector van Rivierenland politieke partijen op om ook na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 de ontwikkeling van toerisme en recreatie hoog op de agenda te houden. Samen met de overheden wil zij inzetten op vijf gerichte acties om de lokale economie te versterken en de leefbaarheid te verbeteren. In een gezamenlijke folder roept de vrijetijdssector van Rivierenland politieke partijen op om ook na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 de ontwikkeling van toerisme en recreatie hoog op de agenda te houden. Samen met de overheden wil zij inzetten op vijf gerichte acties om de lokale economie te versterken en de leefbaarheid te verbeteren. De vrijetijdssector levert een groeiende bijdrage aan de economie in Rivierenland, zoals mede blijkt uit de Monitor Vrijetijdseconomie, die het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland laat uitvoeren. De cijfers tonen aan dat de sector met 150 miljoen euro aan bestedingen en 1911 FTE een belangrijke motor vormt voor de regionale economie en de werkgelegenheid. Door het in stand houden van lokale voorzieningen heeft zij ook positieve effecten voor de leefbaarheid in de regio. De afgelopen jaren zijn overheden, ondernemers en organisaties meer en meer gaan samenwerken om de vrijetijdseconomie verder te laten groeien. Het vormt inmiddels een vast onderdeel van gemeentelijk beleid. In het Ambitiedocument 2016-2020 van de 10 samenwerkende gemeenten in de regio Rivierenland is Recreatie en Toerisme één van de drie speerpunten (naast Agribusiness en Economie en Logistiek) met een ambitie van gemiddeld jaarlijks 5% omzetgroei. Om deze groei te bewerkstelligen, acht de vrijetijdssector vijf acties van groot belang. Ten eerste ziet zij kennis als basis van succesvolle ontwikkeling. Door inzicht in bijvoorbeeld trends en behoeften van doelgroepen is het mogelijk om de juiste investeringen te doen. Als tweede actie vraagt de sector constante aandacht voor de versterking van de toeristische infrastructuur, zoals het fiets- en wandelnetwerk, om deze aantrekkelijk en concurrerend te houden. Ten derde wijst de sector op de noodzaak van middelen voor collectieve marketing en promotie. Regiomarketing zorgt niet alleen voor meer bezoek en bestedingen, maar creëert ook een positief imago van de regio. Als vierde punt vindt de sector het van belang om het rendement te verhogen door verbetering van bestaand aanbod. Tot slot ziet zij kansen voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijvigheid, mede door als regio gezamenlijk acquisitie te plegen op initiatiefnemers van buiten. Ook bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen heeft de vrijetijdssector al een gezamenlijke folder uitgebracht. Zij vindt het belangrijk om een eenduidige stem te laten horen en wil graag betrokken zijn bij de lokale politiek. De gezamenlijke folder is tot stand gekomen met steun van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland. Bron en meer informatie: RBT Rivierenland