Bijna de helft van de 50-plussers (44%) gaat minimaal een keer per maand een dagje uit. Een ruime meerderheid (64%) neemt dan geen eigen eten of drinken mee, maar geniet van het plaatselijke horeca-aanbod. De crisis lijkt voor de 50-plusser daarmee definitief voorbij. Dit en meer blijkt uit een kwantitatief online onderzoek onder 50-plussers van het Nationale 50plus Panel in opdracht van Startpagina.nl. Bijna de helft van de 50-plussers (44%) gaat minimaal een keer per maand een dagje uit. Een ruime meerderheid (64%) neemt dan geen eigen eten of drinken mee, maar geniet van het plaatselijke horeca-aanbod. De crisis lijkt voor de 50-plusser daarmee definitief voorbij. Dit en meer blijkt uit een kwantitatief online onderzoek onder 50-plussers van het Nationale 50plus Panel in opdracht van Startpagina.nl.Dagje weg of meer vakantie?

Voor de initiatiefnemers van het 50 plus netpanel kwam het als een verassing dat ruim 1/3 van de 50-plussers de voorkeur geeft aan 'vaker een dagje weg' dan aan 'vaker of langer op vakantie'. Een kleine 30% koos juist wel voor een langere vakantie terwijl 36% terecht kwam in de categorie 'geen mening' of 'maakt niet zoveel uit'. Vaker op pad Uit het onderzoek blijkt verder dat een dagje uit steeds populairder wordt onder de 50-plussers. Een vijfde gaat vaker een dagje weg in vergelijking met 5 jaar geleden. Even een stad bezoeken om te shoppen of om een terrasje te pakken, een actieve bezigheid of het museum bezoeken zijn de populairste activiteiten onder deze doelgroep. Een meerderheid (54%) sluit een dagje uit af met een diner. Gemiddeld geeft men tussen de 26 en 50 euro uit. Korting belangrijk Een dagje uit wordt relatief kort vooraf gepland: 37% doet dat een week vooraf; 21% een dag voor het uitje zelf. Het overgrote deel van de 50-plussers pakt de auto (74%) om er een dagje op uit te gaan; het liefst naar een bestemming met een maximale reistijd van twee uur. Gaat de 50-plusser met het openbaar vervoer (34%), dan wordt er meestal geen kaartje vooraf gekocht. Ouderen willen namelijk graag flexibel blijven om het programma aan te kunnen passen bij slecht weer. Overigens kopen ouderen (54%) wel een kaartje vooraf als er een korting wordt gegeven, want een meerderheid (54%) verwelkomt graag een financieel voordeeltje tijdens een dagje uit. Kranten en aanbevelingen De bestemming van een dagje uit wordt bepaald door kranten en tijdschriften (30%) en aanbevelingen van anderen (31%). Opvallend is dat recensies voorafgaand aan een dagje uit niet of nauwelijks worden bekeken. De 50-plusser gaat het liefst met de eigen partner een dagje uit. Het weer Redelijke prijzen, een goed gezelschap en goede bereikbaarheid zijn bepalend voor de 50-plusser bij hun keuze voor een dagje uit. Maar een echt geslaagd dagje uit hangt volgens het onderzoek voor een belangrijk deel af van het weer. Uit den boze: viezigheid door bijvoorbeeld onhygiënische toiletten of volle vuilnisbakken en onbeschoft gedrag. De 50-plusser ergert zich hier massaal aan. Startpagina.nl en vrije tijd Startpagina.nl bestaat sinds 1998 en trekt dagelijks meer dan een half miljoen unieke bezoekers. De categorieen 'vakanties' en 'dagje uit' zijn volgens analist Leon Dekker belangrijke categorieen binnen de website: "Ze zijn overigens wel zeer seizoensgebonden. Wij weten wanneer het zoekvolume naar deze categorieen toeneemt en geven op die momenten het vrijetijdsaanbod en promintentere plek op de website. Wij hebben als voordeel dat mensen heel gericht nar en product op zoek zijn. Dat zorgt voor een relatief hoge conversie." Als ontwikkelingen voor e nabije toekomst ziet Dekker veel kansen in het gepersonaliseerd aanbieden van informatie: "de eerste exprimenten lopen nu al. Bezoekers die bij ons inloggen en hun persoonlijk profiel invullen kunnen wij beter op maat helpen bij hun zoekopdrachten." Met dank aan: www.startpagina.nl