De september-editie van Recreatief Totaal is verschenen. Deze staat helemaal in het teken van 'Attracties'. Zo wordt er o.a. ingezoomd op de rol die een attractie speelt in een themapark (Symbolica/Efteling) een vakantieresort (glijbanen/Hof van Saksen) en in een stad (This is Holland / Amsterdam.) Pretparkprofessor Pieter Cornelis legt het verschil uit tussen een attractie in een themapark en een attractiepark. De september-editie van Recreatief Totaal is verschenen. Deze staat helemaal in het teken van 'Attracties'. Zo wordt er o.a. ingezoomd op de rol die een attractie speelt in een themapark (Symbolica/Efteling) een vakantieresort (glijbanen/Hof van Saksen) en in een stad (This is Holland / Amsterdam.) Pretparkprofessor Pieter Cornelis legt het verschil uit tussen een attractie in een themapark en een attractiepark.

De onderwerpen die aan bod komen: This is Holland - stand alone attractie in Amsterdam (p.6) Dit najaar opent in Amsterdam-Noord de i-Ride attractie THIS IS HOLLAND. Steeds vaker opereren stand-alone attracties in toeristische steden; en met bewezen succes. In de nieuwe attractie maken bezoekers een bijzondere vlucht over Nederland, waarbij het verhaal van het ontstaan van Nederland centraal staat. Tijdens deze “vlucht” kunnen gasten het Nederlands erfgoed en natuur die in vogelvlucht bewonderen. De combinatie van twee pre shows en een post show verdiepingsslag zorgen voor een complete ervaring en verlengen de verblijfsduur. Symbolica; de grootste investering in een Nederlandse attractie (p.10) De Efteling investeerde een recordbedrag van 35 miljoen in de nieuwe attractie; de darkride Symbolica; paleis der fantasie. De attractie ziet er ‘des Eftelings’ weer betoverend mooi uit en is bedoeld om de doelstelling van 5 miljoen bezoekers in 2020 te bereiken. Wij zijn vooral benieuwd naar de manier waarop de Efteling die doelstelling wil bereiken…. Verschillende rol van nieuwe technologie in Pretparken en Themaparken (p.13) De attractiesector heeft er de afgelopen jaren diverse technische instrumenten bijgekregen om de beleving van een attractie te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan Virtual Reality, Augmented Reality, projectietechnieken of hologrammen. We vroegen pretparkexpert Pieter Cornelis hoe we deze nieuwe technieken het best kunnen toepassen? [caption id="attachment_51319" align="alignright" width="300"] Hof van Saksen[/caption] Hof van Saksen; specifieke rol van een attractie op een vakantiepark (p.16) Het luxe vakantie-resort Hof van Saksen heeft er sinds eind juli een spectaculaire nieuwe waterattractie bij; een toren met drie waterglijbanen, waaronder de langste indoor waterglijbaan ter wereld. General manager Roland Rozenbroek legt uit dat de doelstelling van een attractie op een vakantiepark duidelijk anders is dan in een attractiepark. En verder in deze editie:

  • Innovatie in Vlaamse Dagrecreatie (p.18)
  • Landal Kijkt naar de langere termijn / interview Thomas Heerkens (p.21)
  • Ontwikkeling van een Openluchthotel / De Zeeuwse Kust (p.25)
  • Center Parcs swingt weer net als vroeger (p.28)
  • Krijg er de kriebels van column Bas Hoogland (p.31)
  • Pretwerk Actueel (p.32)
  • In Business - productnieuws (p.35)
  • Agenda (p. 41)
  • Special over de beurs: Dag van de Openbare Ruimte (p.45): inrichting recreatiegebieden - interessante lezingen voor recreatiebedrijven - speelruimte en jongensgedrag.
  • Special over de Euro Attractions Show, EAS Berlijn (p.51) - Nederlandse standhouders op een rijtje - 3-daagse studiereis.
  • Special over de Recreatie Vakbeurs Hardenberg (p.55)
  • Aanhaken en inhaken op themadagen (p.59)
  • Vooruitblik op vakdag 'Zet je regio op de kaart' (p.61)

Bekijk het hele magazine online op: www.recreatieftotaal.nl