Tijdens de recente economische crisis bleef toerisme mondiaal, tegen alle stromingen in, doorgroeien en de nieuwste CBS-cijfers laten zien dat de toerismesector de afgelopen jaren harder is gegroeid dan de totale economie. De mondiale trek naar de stad zet door en de stad is in toenemende mate in trek onder het groeiende aantal stedentrippers. Tijdens de recente economische crisis bleef toerisme mondiaal, tegen alle stromingen in, doorgroeien en de nieuwste CBS-cijfers laten zien dat de toerismesector de afgelopen jaren harder is gegroeid dan de totale economie. De mondiale trek naar de stad zet door en de stad is in toenemende mate in trek onder het groeiende aantal stedentrippers.

[caption id="attachment_51120" align="alignright" width="300"] Sonsbeek[/caption] Economisch gezien wordt toerisme voor steden dus nog belangrijker en daarom is het van belang om te weten hoe het met het toeristische imago van de steden staat. Steden kunnen zich weer inschrijven voor het vierjaarlijkse toeristische imago-onderzoek onder Nederlandse middelgrote en grote steden. De eerste gemeenten en marketing¬organisaties hebben zich reeds aangemeld. Welke stad heeft het sterkste toeristische imago? Na eerdere edities in 2002, 2006, 2010 en 2014 starten LAgroup en NBTC-NIPO Research nu met de vijfde editie van het toeristisch imago-onderzoek. Het onderzoek brengt in kaart wat het beeld is dat Nederlandse bezoekers en niet-bezoekers hebben van de deelnemende steden. Ook geeft het inzicht in welke steden het sterkste toeristische imago van Nederland hebben, hoe de toeristische imago’s van de steden van elkaar verschillen en hoe die zich in de loop der jaren ontwikkelden. Sluit het beeld van een stad aan op de uitgedragen positionering? Het onderzoek geeft de deelnemende steden antwoorden op belangrijke vragen, zoals:

  • • Wat is het beeld dat de (potentiële) bezoekers hebben van de stad?
  • • In hoeverre verschilt het beeld van de bezoekers met dat van de niet-bezoekers?
  • • Hoe verhoudt het beeld dat bezoekers hebben zich tot de positionering van de stad?
  • • Via welke media kunnen de steden de bezoeker het beste verleiden tot een bezoek?
  • Deelnemende steden kunnen ook zelf thema's aandragen die zij onderzocht willen zien.

Het onderzoek wordt in het najaar van 2017 uitgevoerd. De resultaten zijn begin 2018 beschikbaar. Geïnteresseerde gemeenten en citymarketingorganisaties kunnen zich nog tot 22 september bij LAgroup (contactpersoon: Erik Grootscholte) aanmelden voor deelname aan het onderzoek. Meer informatie: www.lagroup.nl