Het Vlaamse provinciebedrijf Westtoer werkt samen met de Franse kust en Belgisch Luxemburg om in te zetten op nieuwe toeristische trends. De samenwerking kadert in het Europese project Tendances. De Kust wil zich nog sterker profileren als een trendy bestemming en doet dit door in te spelen op de verwachtingen van de hedendaagse bezoeker. Het Vlaamse provinciebedrijf Westtoer werkt samen met de Franse kust en Belgisch Luxemburg om in te zetten op nieuwe toeristische trends. De samenwerking kadert in het Europese project Tendances. De Kust wil zich nog sterker profileren als een trendy bestemming en doet dit door in te spelen op de verwachtingen van de hedendaagse bezoeker.

[caption id="attachment_49442" align="alignright" width="300"] (foto: Tendence)[/caption]“De Kust besteedt goede aandacht aan eigentijdse initiatieven. We willen dit nog uitbouwen. Het is daarom belangrijk om te luisteren naar de hedendaagse bezoeker”, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer. De hedendaagse bezoeker zoekt naar een totaalbeleving op het gebied van ‘vakantie’. Toeristen verwachten kwalitatieve en innovatieve infrastructuur. Ook het diverse toeristische aanbod kan inspelen op de nieuwste trends. Voorbeelden zijn onder meer thematische restaurants, concepthotels en unieke combinaties van horeca met retail (kledij, schoenen, supermarkt). Tendances voorziet opleidingen voor ondernemers rond vier thema’s/trends:

  • Inrichting van het interieur
  • Ontwikkeling van nieuwe activiteiten en producten
  • Begeleiding in de marketingaanpak
  • Ontwikkeling van nieuwe producten met betrekking tot gezondheid en welzijn

Voor de culinaire aspecten werkt het project Tendances samen met Sandra Bekkari en Stéphane Buyens. Zij promoten het gebruik van lokale en gezonde producten. Sandra en Stéphane zullen ondernemers inspireren om onder meer een gezonder aanbod voor het klassieke hotelontbijt te voorzien. Op het gebied van interieurvormgeving zal Westtoer verschillende interieurcoaches engageren. Deze specialisten zullen concrete interieurvoorstellen formuleren die rekening houden met de wensen van de ondernemer. TENDANCES duurt drie jaar en de totale investering bedraagt 1 130 000 miljoen euro. Het project kan rekenen op 565 000 euro Europese subsidies in het kader van het Europese Frankrijk Wallonië Vlaanderen programma. Partners in het project zijn: Westtoer, Agence d'Urbanisme et de Développement de la Région Flandre Dunkerque, Communauté Urbaine de Dunkerque en Fédération Touristique du Luxembourg Belge. Op woensdag 10 mei is het project gepresenteerd aan toeristische ondernemers aan de Belgische Kust. Op donderdag 1 juni 2017 stellen de partners uit Belgisch Luxemburg het project voor aan de toeristische ondernemers. Meer informatie: www.tendances-tourisme.org