Natuurlijk wordt er bij spelen in eerste instantie aan kinderen gedacht. Gelukkig zijn ook volwassen mensen nooit te oud om te spelen. Het maakt het leven leuker. En raakt dat niet de kern van de recreatiesector? Natuurlijk wordt er bij spelen in eerste instantie aan kinderen gedacht. Gelukkig zijn ook volwassen mensen nooit te oud om te spelen. Het maakt het leven leuker. En raakt dat niet de kern van de recreatiesector?

[caption id="attachment_46392" align="alignright" width="300"]Active Fun Park Fraxinus in België Active Fun Park Fraxinus in België[/caption] Veel recreatie-ondernemers kunnen zich specialist noemen in ‘spelen’. Dat komt goed uit want de behoefte aan kennis over spelen neemt toe. Er werd lange tijd minachtend over gesproken; Je kunt spelen toch niet serieus nemen? Al gehoord van ‘gamification’? Daarmee worden vervelende taken leuk gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan huiswerk. Of saaie werkzaamheden die met een speel-laag weer leuk gemaakt worden. Een ander begrip is ‘serious gaming’ Hierin worden theorieën uit spelletjes gebruikt om doelen te bereiken. Ook winkelgebieden en binnensteden kijken met een scheef oog naar de recreatiesector: als je op een plek kunt spelen dan wordt het verblijf toch veel aantrekkelijker? Het wordt tijd dat we spelen wat serieuzer nemen. Spelen kan worden gebruikt als instrument om allerlei andere doelen te bereiken. Dat biedt kansen voor nieuwe concepten. Welke? Dat uitvinden hoort bij de inventiviteit van ondernemers. Bedrijven in de recreatiesector hebben hierin een streepje voor, omdat de kennis en (speel)infrastructuur en kennis er al is. Een paar voorbeelden van niet-recreatieve businessconcepten die meeliften op unieke eigenschappen van een recreatiebedrijf:

  • Ape Management; Managementcursus in de dierentuin op basis van gedrag van apen. Een natuurlijke voorsprong dankzij een unieke omgeving.
  • Een (hotel)matras kopen tijdens je weekendje weg. Door Van der Valk hotels Geen vervelende beddenverkopers, maar een slaapervaring die je mee naar huis neemt.
  • Albert Heijn Kerstfestival in het Spoorwegmuseum. Retail zoekt de speelse omgeving met beleving van het Spoorwegmuseum op voor een merk-evenement.
  • Zakelijke congrescentra bij vele grote attractieparken en dierentuinen. Zij bieden een uniek pauzemomentje die de zakelijke congrescentra in de steden niet kunnen bieden. b.v. bij Libema (Beekse Bergen, aviodrome)

Walter Jonker, hoofdredacteur Pretwerk.nl en vakblad Recreatief Totaal Zie ook: Speelspecial van vakblad Recreatief Totaal Bewaren Bewaren Bewaren