Jaarlijks publiceert Aecom de lijst van best bezochte attractieparken en musea ter wereld. De Efteling staat in 2015 op de 24e plek wereldwijd met een bezoekersaantal van 4.680.000. Dat is dezelfde positie als in 2014. Op de Europese toplijsten zien we bij de musea het Rijksmuseum (14) en het Van Gogh museum (18) en bij de waterparken het Tikibad van Duinrell met 700.000 bezoekers op plek 7.. Jaarlijks publiceert Aecom de lijst van best bezochte attractieparken en musea ter wereld. De Efteling staat in 2015 op de 24e plek wereldwijd met een bezoekersaantal van 4.680.000. Dat is dezelfde positie als in 2014. Op de Europese toplijsten zien we bij de musea het Rijksmuseum (14) en het Van Gogh museum (18) en bij de waterparken het Tikibad van Duinrell met 700.000 bezoekers op plek 7..

[caption id="attachment_41916" align="alignright" width="300"]Baron 1898 Baron 1898[/caption] Europese attractieparken met eigen uitstraling In Europa staat De Efteling in 2015 op de vierde plek, achter 1. Disneyland Parijs (10.360.000 / +4%), 2. het Duitse Europa-Park (5.500.000 / +10%) en 3. Tivoli Gardens in Denemarken (4.733.000 / +6,4%). In 2015 behaalde De Efteling een bezoekersgroei van 6,5%. Het valt de auteurs van het rapport op dat de Efteling eigenlijk al relatief lang een gestage groei doormaakt met een groeipercentage van 3,9% per jaar. Wat in Europa ook opvalt is dat er in de top van het klassement relatief veel zelfstandige bedrijven voorkomen met een Intellectual Property (IP) die door hen zelf is ontwikkeld. (dus niet gebaseerd op ingekochte 'bekende karakters en merken'.) De Efteling is daarvan een goed voorbeeld, maar ook Europa-Park en Tivoli werken met hun zelf ontwikkeld IP dat succesvol is in de regio. Zij hebben daardoor niet te maken met de licentiekosten van internationaal IP. disney universalGroei van attractieparken De bezoekersaantallen van de top 25 van attracties groeide in 2015 met 5% t.o.v. 2014. De attractiepark-ketens deden het relatief het best. Daar was de groei gemiddeld 7%. Bij de top-25 zijn de ketens van Disney en Universal zeer dominant aanwezig. (zie afbeelding.) De top-25 van attracties geeft geen goed beeld van de internationale verhoudingen van parken, omdat hierin ketens met vele kleinere parken niet aan bod komen. De website Blooloop heeft onlangs een uitgebreide beschrijving gemaakt van het wereldwijde landschap van attractieparken. Daarin staan alle grotere ketens, ook in opkomende Aziatische landen, beschreven; inclusief hun groeiplannen. Zie: Global Attraction Landcape (pdf) De top-20 waterparken kenden een overal groei van 3%. verschuiving marktaandeel attractieparken naar Azië Hoe lang de Efteling nog in de Top-25 van de wereld blijft staan is nog maar de vraag. In de afgelopen 10 jaar is het marktaandeel van bezoekers aan attractieparken aan behoorlijk verschoven in de richting van Azië / Pacific: marktaandeel 2006 marktaandeel 2015 Noord-Amerika 52% 47% Europa/Afrika/Midden-Oosten 13% 11% Azie / Pacific 35% 42% Musea Het bezoek aan de grootste musea wereldwijd bleef in 2015 ongeveer gelijk aan 2014. Amsterdam heeft twee musea in de Europese top 20. Het Rijksmuseum staat met 2.350.000 bezoekers op de 14e plek en het Van Gogh komt op plek 18 met 1.888.000 bezoekers. De top 3 van Europa wordt gevormd door 1. Het Louvre in Parijs (8.700.000), 2. The British Museum in Londen (6.821.000) en 3. The Vatican Museums (6.002.000). De top-20 aan musea in Europa kende in 2015 een lichte krimp van -1,7%. Bekijk het hele rapport op: www.aecom.com