De European Heritage Awards van dit jaar laten zien hoe belangrijk 'storytelling' is voor het toegankelijk maken van historisch erfgoed. De hoofdprijs ging naar de provincie Belgisch Limburg voor hun campagne over de eerste wereldoorlog. Ook het recent geopende Waterliniemuseum in Bunnik viel in de prijzen voor de evenwichtige inzet van beeld en vernieuwende multimedia. De European Heritage Awards van dit jaar laten zien hoe belangrijk 'storytelling' is voor het toegankelijk maken van historisch erfgoed. De hoofdprijs ging naar de provincie Belgisch Limburg voor hun campagne over de eerste wereldoorlog. Ook het recent geopende Waterliniemuseum in Bunnik viel in de prijzen voor de evenwichtige inzet van beeld en vernieuwende multimedia.

[caption id="attachment_43223" align="alignright" width="300"]limburg groote oorlog screenshot uit een film[/caption] Een oorlog aan de hand van persoonlijke verhalen De provincie Limburg ontwikkelde de campagne 'Kleine verhalen in een Groote oorlog'. Dit project is een paraplu waar diverse projecten onder vallen. Door verschillende activiteiten te koppelen met een één logo en te koppelen aan een verhaal ontstaat een samenhangend verhaal van een stukje zwarte geschiedenis. Centraal in het project staan drie persoonlijke verhalen van personen die leefden tijdens de eerste wereldoorlog. Het is al langer bekend dat storytelling een belangrijke kapstok is om het verhaal van een regio tot leven te brengen. De vakjury had waardering voor de gelaagdheid van het verhaal dat op verschillende locaties en met verschillende communicatiemiddelen (online, in filmhuizen en op locaties) wordt verteld. De projectorganisatie heeft de lokale initiatieven zoveel gebundeld zodat er één groter Limburgs Wereldoorlog I-verhaal verteld worden. De voordelen van krachtenbundeling binnen het project "Limburg 1914-1918":

  • Het werken onder één noemer, met één herkenbaar en Limburgs ingebed logo.
  • Het uniform communiceren en promotie maken met een unieke koppeling van erfgoed en toerisme.
  • Het leggen van inspirerende contacten en uitwisselen van ideeën met andere initiatiefnemers binnen het project waardoor er gebruikt kan gemaakt worden van interne en externe expertise.
  • Het gebruikmaken en delen van interessante informatie en tips.
  • Het zoeken van aansluiting bij zowel het provinciaal subsidiereglement voor de ondersteuning van projecten rond de Eerste Wereldoorlog als de lokale subsidiekanalen

Meer informatie: www.limburg1914-1918.be (projectwebsite) www.heritageinmotion.eu (een zeer uitgebreide projectomschrijving over de totstandkoming van de campagne.) waterlinieInnovatieve presentatie in het Waterliniemuseum Tijdens de European Heritage in Motion Award uitreiking werden ook nog drie deelprijzen uitgereikt. De prijs voor beste interactieve toepassing ging naar het Waterliniemuseum in Bunnik. Volgens de jury is hier een goede balans gevonden tussen het gebruik van traditionele museale concepten en vernieuwende interactieve presentaties. IJsfontein maakte deze beleving mediaal en interactief dankzij, spellen, films en animaties, projecties op vilten beelden en zelfs een Virtual Reality parachute sprong boven Nederland. Met een interactief bandje om je pols loop je door het museum en wek je van alles tot leven. Het grote verhaal wordt verteld door vijf markante personen uit de geschiedenis van de linie. Meer informatie: www.waterliniemuseum.nl www.heritageinmotion.eu (uitgebreide projectomschrijving)