De Belgische toeristische en attractiesector merkt nog altijd de gevolgen van de aanslagen in Brussel op 22 maart. Door een maand lang elke dag positief nieuws te verspreiden over Vlaanderen en Brussel wil de stichting Toeristische Attracties vzw de attractiesector helpen om de beeldvorming positief te beïnvloeden en het vertrouwen terug te winnen. De Belgische toeristische en attractiesector merkt nog altijd de gevolgen van de aanslagen in Brussel op 22 maart. Door een maand lang elke dag positief nieuws te verspreiden over Vlaanderen en Brussel wil de stichting Toeristische Attracties vzw de attractiesector helpen om de beeldvorming positief te beïnvloeden en het vertrouwen terug te winnen.

[caption id="attachment_42704" align="alignright" width="300"]kinderstad Mechelen kinderstad Mechelen[/caption]Negatieve beeldvorming Het toerisme in België heeft duidelijk te lijden onder de aanhoudende negatieve berichtgeving in binnen- en buitenland. De hele wereld kent inmiddels Molenbeek. De aanslagen in Zaventem en Maalbeek, en de terreurdreiging niveau 3 zijn voor vele touroperators voldoende redenen om België te mijden. Daarbij spelen niet alleen praktische hinderpalen, maar vaak ook emotionele beslissingen op basis van ‘berichten’, of vaak zelfs geruchten. In sommige landen, waaronder Japan, wordt een negatief reisadvies gegeven voor België. Uit een recente ledenbevraging van koepelorganisatie 'Toeristische Attracties' is gebleken dat de negatieve gevolgen van deze crisis niet alleen voelbaar zijn in de grootstedelijke gebieden, maar dat er vooral vanuit de doelgroep ‘scholen’ een terugval te noteren valt bij onze attracties en musea. Hier en daar klinkt zelfs een noodkreet. Campagne De stichting ‘Toeristische Attracties’ gaat vanaf 22 april elke dag een persbericht uitsturen met telkens een positieve boodschap. Directeur Bart Vermeulen licht toe: "We willen op die manier onze eigen bevolking sensibiliseren dat er meer is dan aanslagen en terreurdreiging, en de mensen elke dag opnieuw informeren dat er zoveel leuks en leerrijks te beleven valt in ons land. We doen dat gedurende exact één maand, en starten symbolisch op 22 april!" Met de dagelijkse persberichten wil de stichting de algemene perceptie van het grote publiek over de toeristische bestemming 'België' verbeteren, eerst in het binnenland en vervolgens ook in het buitenland. Vermeulen: "We hopen dat daardoor mensen ook opnieuw met een veilig gevoel een (klas/groeps)uitstap plannen. Kortom, we willen mensen massaal bereiken en hen charmeren om onze musea en attracties en bij uitbreiding heel Vlaanderen en Brussel te blijven bezoeken." Toerisme en terrorisme Er wordt niet alleen iets gedaan aan de beïnvloeding van de publieke opinie. Ook de ondernemers gaan met elkaar rond de tafel zitten om de gevolgen van terreurdreiging op de terroristische sector te bespreken. Voor leden is er op 27 april een thema-avond 'Toerisme en terrorisme' gepland. Meer informatie: www.toeristischeattracties.be